Nyheter

Emv sunnere og bedre

Lavprismaten ble smaksvinner da «TV 2 hjelper deg» blindtestet 15 populære mat- og drikkevarer.

Publisert Sist oppdatert

Hver av de 15 produktene ble blindtestet av 20 tilfeldig utvalgte personer. Testpersonene fikk ikke vite hva slags merker de ble servert før etter at de hadde sagt hvilken type som smakte best. Det samme gjorde tre kokker. En ernæringsekspert sjekket også hvilke varer som hadde best næringsinnhold.

– Testen viser med all tydelighet at det ikke er noen automatikk i at merkevarer og høy pris garanterer for en bedre smaksopplevelse, sier programleder Solveig Barstad.

Her er noen av hovedfunnene i testen: Flertallet mente sju av lavprisvarene smakte best. Kun seks merkevarer ble foretrukket av flertallet. Både folk flest og kokkene syntes First price Cola smakte bedre enn Coca-Cola. Fire lavprisvarer var sunnere enn merkevarene. Kun én av merkevarene var sunnere enn lavprisvaren.

Etter å ha latt både forbrukere og kokker blindteste de 15 mat- og drikkevarene tok TV2 med resultatene til Dagligvareleverandørenes forening (DLF) og ba direktør Helge Hasselgård foreta en lignende blindtest. Etter først å ha sagt ja, ombestemmer han seg å avslår.

– Det gir ikke mye mening. Nå har dere testet dette grundig, sier Hasselgård til TV2.

Merkevarene som vant klart i forhold til emv var Polly Peanøtter, Tine appelsinjuice, Gilde kjøttboller, Norvegia gulost, Friele kaffe og Freia melkesjokolade. Emv kom best ut på grillet kylling, yoghurt, wienerpølser, fiskepinner, potetgull med salt, vaniljeis og cola.

Powered by Labrador CMS