Nyheter

En smak av Afrika

MAJORSTUA I OSLO: I det stille har en liten importør på Oslos vestkant sakte, men sikkert arbeidet seg inn på dagligvaremarkedet med ren fruktjuice fra Sør-Afrika. Nå følger 34 South opp med flere produkter.

Publisert Sist oppdatert

- Sør-Afrika er in i Norge for tiden, så vi føler at vi arbeider i medvind, sier markedssjef Karin Mjelve i 34 South.

- Og vi har produkter som passer norske forbrukere godt, supplerer daglig leder Reinaart Pretorius, selv fra Sør-Afrika, men gift norsk og bosatt i Oslo.

Hovedproduktet er fruktjuice fra Ceres Valley, en frodig dal 10 mil nord for Cape Town. - Dette er 100 prosent ren fruktjuice; det er ikke tilsatt sukker eller konserveringsmidler, og heller ikke vann. Nå for tiden er folk opptatt av at det de inntar skal være sunt og naturlig, og det er Ceres, sier Pretorius.

Juicen er foreløpig lite kjent her til lands, men selges i dagligvaren i mer enn 80 land over hele verden, blant annet i kjeder som Whole Foods og Carrefour. En holdbarhetstid på ett år fra pakkedato, gjør juicen velegnet for eksport. På hjemmebane er Ceres Fruit Juices markedsleder med en andel på 45 prosent. Det er med andre ord ikke noe lite selskap det er snakk om.

FLERE PRODUKTER

- Juicen er inne i standardsortimentet i Icasystemet. Barnejuicen kommer inn i februar/mars. Ellers er vi inne på Deli de Luca og Smart Club, og vi selger til horeca-markedet i Norgesgruppen gjennom Asko, sier Karin Mjelve, som håper at et stadig økende Ceressalg skal bane vei for nye produkter fra sør.

- Det er mye smak i sørafrikanske matvarer. Sør-Afrika er et multikulturelt matland, preget av eksotiske krydder og ulike matkulturer, sier Pretorius, og henter fire varianter av Something South African Sauces. - Dette har vi stor tro på. De er veldig gode og enkle å tilberede. De også blir snart å finne i Ica. Vi importerer dessuten økologisk Rooibos-te og Red Espresso. Det siste er nesten en kult-te flere steder utenlands, og den kommer nok til å bli vanlig her også. Den lages på samme måte som espressokaffe, sier Pretorius.

IDEALISME

Reinaart Pretorius snakker engasjert om forretningene, og innimel ord med et umiskjenne idealisme. Så har da og å en fortid i FN, blant an viklingsarbeid i Malaw

- Vi trives med det vi ø er hyggelig at det skape hjemlandet, at det bidr pe vekst og velstand for andre. Sør-Afrika er jo et utviklingsland, selv om vi ikke på noen måte har følelsen av å handle med et. Alt er veldig profesjonelt, ikke bare hos Ceres, som er et moderne og høyteknologisk selskap, men også hos de andre leverandørene. Vi har derfor også fått positiv støtte fra Norad til noe markedsføring av produktene.

Mange av produktene 34 South har tatt inn, skriver seg fra økologisk produksjon. Andre varer bærer etiketten Proudly South African, som skal borge for rettferdig behandling av de ansatte.

- Hvorfor gjør dere ikke mer ut av dette?

- Vi skal først og fremst konkurrere på smak og kvalitet, og det til en fornuftig pris. Vi er opptatt av å gå riktig frem, være profesjonelle og fleksible. Men finner vi kunder som er interessert i å satse på økologi og fair trade, kan vi hjelpe med å finne egnede produkter, sier Reinaart Pretorius til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS