Nyheter

En styrelse fra sør

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

I forbindelse med avslutningen på behandlingen av et sett med konkrete saker nylig, offentliggjorde Konkurrencerådet (K-rådet) i Danmark en prinsipiell erklæring om dominerende virksomheters bruk av felles markedsføring, markedsføringsbidrag, kampanjestøtte og andre ytelser til handelen. K-rådet starter den prinsipielle avklaringen med å slå fast at det lenge har vært praksis at dominerende virksomheter ikke har anledning til å forskjellsbehandle ulike kunder når de yter rabatt. K-rådet slår videre fast at dominerende leverandører har samme forpliktelse til ikke å diskriminere mellom kunder når rabatter, felles markedsføring, markedsføringstilskudd, kampanjestøtte og andre ytelser ses under ett. Forskjellsbehandling krever at det foreligger dokumentasjon om kostnader eller andre realøkonomiske forhold som kan begrunne forskjellene. Danmark er det første EU-/EØS-land hvor myndighetene har tatt stilling til bruk av felles markedsføring og andre ytelser. Danskene er da også påpasselige med å understreke at det fortsatt skal være rom for kremmerskap og en god «deal». Kravet til likebehandling vil derfor bli håndhevet med «metermål» og ikke med «millimetermål». Danskene har her tatt et viktig skritt som bringer den europeiske konkurranserøkta et stort skritt framover. Og det vil ha stor innvirkning på markedsforholdene i norsk og nordisk næringsliv, ikke minst i dagligvarebransjen. Det er heretter slutt på at dagligvarekjeder kan kreve eksklusive rabatter. Når en kjede vil ha høyere rabatter, må industribedriftene gi de samme rabattene til kjedens konkurrenter. Og da er vi tilbake til god, gammeldags forretningsskikk. Antagelig blir det med dette også slutt på å kanalisere inntektsstrømmer utenom verdikjeden. Og dokumentasjonskravet gjør at bedriftene må holde seg til prinsippet om ytelse og motytelse, som er selve grunnlaget for god forretningsskikk. Vi vet at kjedesammenslutninger kan ha vært motivert ut fra et ønske om mer makt og troen på at det skal være mulig å presse ut nye, særskilte eller eksklusive ytelser fra leverandørbedriftene. Heretter skal forskjellsbehandling bare finne sted når det finnes kostnader eller andre realøkonomiske forhold som kan begrunne forskjellen. I enkelte tilfelle har kjedens ensidige fokus på å presse sine leverandører for marginer ført til manglende fokus på egne kostnader. I slike tilfelle får en situasjon som er fullstendig i strid med konkurransepolitikkens formål, som er forbrukerhensyn og samfunnsøkonomisk effektivitet. I butikkhyllene skal forbrukeren finne ulike produsenters varer priset på en objektiv måte. Da vil forbrukeren kunne avgjøre hvilke produkter som har det beste forholdet mellom pris og kvalitet og dermed sikre effektiv ressursbruk. Det er egentlig elementær økonomisk teori. Vi skylder danskene en takk for styrelsen tilbake til den enkle sannhet.

Powered by Labrador CMS