Nyheter

Erklærer Pepsi Max som vinneren

Pepsi mener de har vunnet smakskrigen mot Coca-Cola, og kjører denne uken igang en «kjempekampanje».

Publisert Sist oppdatert

Tidligere i år utfordret Pepsi markedslederen ved å gjennomføre blindtester på Pepsi Max og Coca-Cola. Ifølge en melding fra PepsiCo i Norden, viser den siste opptellingen at 53,7 prosent mener Pepsi Max smaker best, mens 42,1 prosent valgte Coca-Cola.

Det er første gang at Pepsi prøver ut sin sukkerfrie variant mot verdens mest solgte sukkerholdige brus. Markedssjef Christian Træland sier til Kampanje at spenningen var stor under stemmetellingen og at Pepsi var langt fra sikre på å vinne. – Vi var ikke 100 prosent sikre på å vinne og trodde faktisk ikke at vi kunne slå en så potent smakbastion som Coca-Cola. Vi lagde derfor en strategi på tap, men den måtte vi altså endre, sier Træland.

Denne uken går PepsiCo igang med «en kjempekampanje», ifølge markedssjefen. Gjennom sitt reklamebyrå DDB og den lokale norske partneren JCP Ignite er det laget en reklamefilm som skal på luften neste uke i tillegg til uttak i utendørs og på nett. – Vi skal fortelle om resultatene og forteller det norske folk om hva som er favoritten. Samtidig så lover vi å levere på den tilliten vi har fått, sier Træland.

Konkurrenten Coca-Cola ønsker ikke å kommentere undersøkelsen og resultatene av blindtesten. – Prinsipielt så kommenterer vi ikke smakstester som er utført av konkurrenter eller andre som er interessert i et gitt testresultat. Årsaken er at vi vet av erfaring at mange faktorer påvirker smakstester, som demografien på de som smaker, temperatur på produktet, kullsyrenivåer, hvor nytt eller gammelt produktet er, rekkefølgen på produktene som smakes og mange andre faktorer, sier Stein Rømmerud i Coca-Cola til Kampanje.

Powered by Labrador CMS