Nyheter

Et helhetlig forbud

«Et helhetlig forbud», skriver divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp og avdelingsdirektør Anne Hafstad fra Helsedirektoratet i et debattinnlegg i Aftenposten tirsdag der temaet er forbudet mot alkoholreklame

Publisert Sist oppdatert

Detbattinnlegget handler spesielt om det mye omtalte forbudet mot Brygge- og Drikkevareforeningen og Aass Bryggeri.

«Reklameforbudet rammer all massekommunikasjon som skjer for å fremme salg av alkohol. Når for eksempel uavhengig redaksjonell omtale, eller Drammens Venstres publisering fra Aass Bryggeris hjemmesider ikke omfattes er det fordi det må antas at målet med omtalen ikke er økt salg av alkohol og enkeltprodukter. Lenker til slikt materiale vil likevel kunne rammes, her vil antatte formålet med lenkingen være avgjørende», heter det blant annet i innlegget.

Byråkratene fra Helsedirektoratet avviser at Vinmonopolet får er en spesialbehandling rundt reklameforbudet, sammenlignet med bryggeribransjen. «Sakene om drikkeglede.no og aass.no skal behandles av Markedsrådet 2. desember. Alle aktører er tjent med å få en avklaring på ubesvarte rettsspørsmål om sakene som er reist. Helsedirektoratet ser frem til å få en avgjørelse i saken, og vil bidra til en ryddig og konstruktiv klagebehandling i Markedsrådet», skriver Klepp og Hafstad.

Powered by Labrador CMS