Nyheter

Et skritt tilbake

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

I en tid da «alle» skaffer seg internasjonale alliansepartnere, hvis de da ikke har hatt det lenge allerede, går NorgesGruppen stikk motsatt vei. Beslutningen har overrasket mange, langt inn i rekkene av gruppens egne kjøpmenn.

Det er vanlig for synsere flest å regne med at enhver ventet forandring kommer både raskere og kraftigere enn den faktisk gjør. Så også når det gjelder internasjonalisering og konsolidering i handelen. For endel år siden var oppkjøp og fusjoner så dagligdags at Ahold-topper, for eksempel, snakket om en verden av bare tre-fire globale storaktører. Senere har Ahold selv blitt det fremste beviset på at det er lett å forskreve seg, og fusjonsbølgen har stoppet opp. Likevel er det ikke tvil om at Bruno Christensen tar opp et viktig poeng i denne avisen: I fremtiden vil det være viktig å ha gode, internasjonale partnere. Den som må stå bare på egne ben, går glipp av viktige synergier og ikke minst innkjøpsmakt.

Carrefour og NG har prioritert forskjellig. Den ene vil ha omsetning, den andre bruttofortjeneste. Og ikke minst: Den ene vil ha eierintegrering, den andre vil unngå det for enhver pris. Det er der utfordringen ligger for NorgesGruppen. Carrefour ville gjerne inn på eiersiden, men eierne vil ikke selge. Det blir ikke lettere i fortsettelsen: Den første, naturlige partneren som NG kan tenke seg å fri til - Axfood - ønsker det samme. Sjefen, Mats Jansson, sier det klart til Handelsbladet FK: Er noe til salgs, er det interessant. Heller ikke å bli indirekte B-partner for Carrefour, med danske Dagrofa som mellomlegg, er helt det NorgesGruppen vil eller bør satse på.

Det finnes sterke, europeiske grupper som ønsker å samarbeide uten å eie. Noen av dem er allerede opptatt, som for eksempel Rema-partnerne ITM og Edeka. Noen få er igjen - Leclerc er et fremtredende eksempel. Men det haster for NorgesGruppen. Gruppen spiller høyt, og risikerer å bli stående igjen uten både Carrefour, Axfood, Dagrofa og andre ønskepartnere.

Powered by Labrador CMS