Nyheter

Et tonn i timen

To av tre kassemedarbeidere lider av nakke-, skulder eller ryggproblemer. En vanlig kassemedarbeider løfter og vrir et tonn varer forbi skanneren hver time. Mange av dem får alvorlige yrkesskader, viser svenske og danske undersøkelser.

Publisert Sist oppdatert

11 ganger i minuttet løfter hun melk, brød, epler eller bleier, skanner varen og legger den på båndet så kunden kan pakke den. I løpet av en time har hun løftet, skannet og levert fra seg et tonn varer. Det danske forbundet HK Handel har funnet ut at en gjennomsnittlig kassemedarbeider løfter sju tonn på en arbeidsdag.

LØFTER UNØDVENDIG

Samtidig viser det seg at mange løfter varer helt unødvendig. - Vi vet ikke hvorfor. Kanskje er det noe psykologisk, at man gjerne vil være sikker på at varen registreres, sier faglig sekretær Bjarne Petersen til Danmarks Radios nettnyheter.

Det svenske arbeidslivsinstituttet har sett på konsekvensene. To av tre kassemedarbeidere lider av problemer med nakken, skuldrene eller ryggen. Instituttet har undersøkt femti kasseansatte i Stockholm, og i tillegg filmet seks ansatte mens de arbeidet i kassen i en mindre butikk. 68 prosent av dem har hatt smerter i nakken det siste året. 66 prosent har hatt skulderproblemer, og halvparten har hatt vondt i ryggen.

UNGE MENNESKER

- Problemet må løses. Det er svært unge mennesker som får problemer. La oss få det samlede bildet av hva problemet er og hvor store belastningene er, ber Bjarne Petersen gjennom fagbladet HK Handelsbladet.

- Det er viktig å se på om medarbeideren har plass til å være der til tross for de mange funksjonene som proppes inn i kassen, sier ergoterapeut Jan Rasmussen i konsulentfirmaet Crecea, og peker på kortbetaling, tyverisikring, sjekking av speil, cd-omslag og alt annet som havner i kassen.

Forbundet vil samtidig ha arbeidsgiverne til å sørge for flere pauser og mer avvekslende arbeid for kassemedarbeiderne. Ifølge kjedene er problemet at det ikke er mange nok ansatte i butikken til at de kan sirkulere på den måten: Det krever lenger opplæring, samtidig som utskiftingen er stor, skriver HK Handelsbladet.

KUNDENE VERST

Miljøkonsulent Charlotte Ærthøj Lind i Dansk Supermarked tviler for eksempel på at det kommer flere pauser i fremtiden. - Det skal jo passe inn i den måten butikken er organisert på. I visse situasjoner er det mulig å arbeide et annet sted i butikken men det er ikke hovedregelen. Det handler ikke bare om å komme bort fra kassen. Vi legger mer vekt på at kasseassistentene får god opplæring, sier hun.

Flere og flere butikker tar i bruk kasseløsninger som er bedre for de ansatte, for eksempel med mulighet for å bytte arbeidsretning og veksle mellom å stå og å sitte. Samtidig er de psykiske belastningene hardere enn før, og de fleste i den svenske undersøkelsen fastslår at det er kundene, ikke det fysiske arbeidsmiljøet, som er skyld i det daglige stresset.

Powered by Labrador CMS