Nyheter

Europas kjedeligste butikker?

Butikkdebatten har blusset opp igjen i avisene. Denne gangen er ikke medienes problem at den norske maten er Europas dyreste, men tvert imot at utvalget er for dårlig og at de norske butikkene er verdensdelens kjedeligste.

Publisert Sist oppdatert

Det er godt at debatten endelig dreier seg om mer enn bare pris. Men heller ikke denne gangen går det an å være spesielt imponert over nivået på debatten.Det er utrolig at angivelig intelligente mennesker ikke skjønner at det er temmelig håpløst å bli best både på pris, sortiment og personlig service. Samtidig bygger hele «Europas kjedeligste butikker»-debatten på fullstendig manglende analyse. Når norske dagligvarekunder bruker mindre tid i butikken enn de europeiske medsøstrene sine (ja, i andre land er de stort sett kvinner, i enda sterkere grad enn i Norge), ligger mye av forklaringen i at Norge ligger mange år foran i utviklingen av yrkes- og familielivet. Husmoryrket er det ikke mye igjen av, og utearbeidende menn og kvinner har sjelden tid til å bruke en time på dagligvareinnkjøpene.

Der kundene har valgmuligheter, er det kundene selv som oftere har valgt pris og sjeldnere sortiment og service. For det er én detalj debattantene ofte glemmer: Kundene får de butikkene de ønsker og fortjener.Akkurat som de får de politikerne de fortjener.

«Kundene får de butikkene de ønsker og fortjener.»

Powered by Labrador CMS