Nyheter

«Europas råeste»

SKI: Ultra sparer ikke på kraftuttrykkene: «Europas råeste matvarehus,» heter det om kjedens siste butikk på Ski. Her legges det mer vekt på ferskvarene enn noen gang. Lavpris-forsøket fra Stavanger er gjemt på nederste hylle.

Publisert Sist oppdatert

- Vi har gått fra en nedslitt Maxi til en topp moderne Ultra på tre uker og to dager, sier Viggo Valestrand. Sjefen på den tidligere Ica Maxi-butikken har fulgt lokalene over i ny kjede og blitt butikksjef i Ultra.

FREDRIKSTAD NESTE

Ultra Ski er modellen som de nye Ultra-butikkene skal bygges etter. - Vi åpner i Fredrikstad i mars og i Lørenskog i sommer, forteller markedssjef Alexander Gulbrandsen i Ultra.

Den nye butikken går enda lenger i det som tradisjonelt har vært kjedens store trekkplaster: - Her dyrker vi ferskvarene enda mer, som driftssjef Henrik Skjæret uttrykker det. - Samtidig har butikken en helt annen struktur og er mye mer logisk bygd opp, og lettere å handle i, sier han, og trekker frem mindre farver på hyllene og mer vekt på selve maten. Butikken har som mål å komme opp i 200 millioner i omsetning de 11 månedene som står igjen av 2007.

MAT, MAT, MAT

Viggo Valestrand har tatt over en butikk der ingenting er igjen fra den gamle. Kundene opplever den som større, alt er snudd om, ferskvarene har fått langt mer plass, og bakeriet har til og med fått sin helt nye, rustikke murvegg. Det hjelper på både arbeidsmiljøet og kundetrivselen.

- Når vi er i et så flott kjøpesenter, er det viktig at det er maten vi presenterer for folk, ikke nonfood på flere hundre kvadratmeter. Det er det 130 andre butikker på senteret som er dyktigere på enn vi er, innrømmer Valestrand.

Men Europas råeste matvarehus? - Jeg har sett mange butikker rundt i Europa, men de ligner ikke på denne, sier butikksjefen. Han trekker frem det som er gjort med søyler og skilting, layout og ferskvare, og mener Ultra absolutt har ordene sine i behold.

IKKE REMA-PRISER

Dermed toner kjeden ned lavprisprofilen fra butikken i Stavanger som åpnet for halvannet år siden. Der opererte Ultra med lavere priser enn ellers i kjeden, og slo Rema 1000 i prisundersøkelser.

Ingen vil si rett ut at forsøket slo feil eller at det ikke har gått så bra som ventet i Stavanger, men alle fremhever ferskvarer, og ikke pris, som det sentrale for Ultra heretter.

- Vi har First Price-, Eldorado- og Rimcovarer, og vi har vel så gode tilbud som Maxi hadde, sier markedssjef Alexander Gulbrandsen.

Powered by Labrador CMS