Nyheter

Europris gir dagligvaren kamp

Europris har målet klart: I 2015 skal kjeden ha 250 butikker og en omsetning på seks milliarder kroner. Én av butikkene som bidrar, er Europris Åsane i Bergen, kjedens største og mest lønnsomme butikk.

Publisert Sist oppdatert

Europris Åsane er bestselgeren i kjeden. I fjor noterte varehussjef Terje Sandnes en nettoomsetning på 58,15 millioner kroner og styrket posisjon i kjedetoppen. I tre år på rad har butikken også toppet laget når det gjelder lønnsomhet. Varehussjefen ser gjerne at kjeden blir en enda tøffere utfordrer til dagligvare- og faghandel.

– Vi må våge å satse enda mer på ting som trekker nye og kjøpesterke kunder. Hvis ikke kan vi selv bli utfordret. Det er bare å se på hvordan dagligvaren har posisjonert seg med smågodt i løsvekt, vårt største produkt. Det bør være et kraftig varsku, sier Terje Sandnes til Handelsbladet FK.

I fjor solgte Europris Åsane hele 54,78 tonn med smågodt i løsvekt. Selv om bruttoen er lav, gjør det store volumet at smågodt også er størst når det gjelder lønnsomhet. Listen over de største volumproduktene består av produkter som du også finner i dagligvarebutikkene. Etter smågodt følger 1,5 liter appelsinjuice, diverse 10-kronersvarer, mais, 1,5 liter eplejuice, ananas i biter, spylevæske, tunfisk kattemat, Friele frokost-kaffe, champignon i skiver, Jordan tannbørste, eplesider og pæresider.

Luxus, kjedens egen merkevare, er dominerende på bestselgerlisten, men det blir stadig flere etablerte merkevarer i hyllene. Det var utenkelig for noen få år siden. Terje Sandnes er overbevist om at kjente og billige merkevarer rekrutterer nye kunder.

– Her bør innkjøperne våre være enda mer på hugget, og utfordre dagligvarekjedene. Vi bør hente inn etablerte merkevarer der hvor våre egne merker ikke er gode nok. Vi kan selge begge deler og gi kunden valget, sier Sandnes.

Europris er blitt en nisjeutfordrer til både faghandel og dagligvare, en posisjon som gjør det vanskelig for konkurrentene å komme med mottrekk.

– Her har du frosne reker og scampi, typiske produkter for et supermarked. Her får kunden dem betydelig billigere, samtidig som det er lønnsomt for oss. Scampi er blitt ett av mine mest lønnsomme produkter. Og her er rødvinspølser fra Svindland, et produkt som tar liten plass og som selger godt, sier Sandnes.

I fjor var det 293 000 betalende kunder innom Europris-butikken på Åsane, som ligger litt bortgjemt i et område som er preget av store faghandelsbutikker.

32 nye butikker

I fjor fikk Europris en netto butikkomsetning på 4,1 milliarder kroner. Vekstplanene frem til 2015 betyr at kjeden har tenkt å hente inn 1,9 milliarder kroner i ny omsetning gjennom organisk vekst og nyetablering. Kjeden har nå 208 butikker, og i løpet av året blir det 218 butikker. 2015-målet betyr 32 nye butikker.

Les mer og se oversikten over de 10 største Europris-butikken i ukens papirutgave av Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS