Nyheter

Evnen til å lese

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Det er typisk norsk å være god, hevdet Gro Harlem Brundtland i forkant av Lillehammer-OL. Ett av de få stedene der hele verden deltar, men Norge fører an, er i moderne handel. Men når Deli de Luca nok en gang pekes ut som en av verdens fremste kjeder, er det grunn til å stille spørsmålet: Er det kjeden gjør, så typisk norsk? Vi tenker ikke på at inspirasjonen til navnet kommer fra USA og at sjefen har italienske aner. Nei, det handler om selve konseptet: Det som gjør Deli de Luca til et så godt konsept, er slett ikke det norske.

Deli de Luca skiller seg først og fremst ut ved å viske ut skillene mellom servicehandel og hurtigmat. Der bensinstasjonene og kioskkjedene har utviklet seg fra rene spesialister til moderne spesialister med ferdig mat, har Deli de Luca tatt den helt ut, droppet pølse i brød, dyrket det urbant moderne helt fra starten og blitt et konsept som frister kundene til å spise og konkurrentene til å ta etter. I tillegg til å tenke mat på en ny måte, har Deli de Luca kunnet bruke et sortiment som ingen har maken til, til å appellere til reisevante, unge kunder. Kjeden har importert produkter som er slagere i andre land, men som ikke har vært i Norge tidligere. Og når flere har skjønt at her er det et vinnerprodukt, har Deli de Luca gjort som gode innovatører må gjøre, gått et skritt videre og funnet andre, nye og fristende, internasjonale produkter. Samtidig er det viktig å være klar over at kjeden også er opptatt av det nye og norske. Deli de Luca var en av de fire kjedene som stilte opp allerede første gang Handelsbladet FK arrangerte speeddating for bransjen, og legger vekt på å finne spennende, norske produkter som passer for urbane kunder, helst før konkurrentene finner dem.

Det er først og fremst de internasjonale impulsene som gjør at Deli de Luca vekker oppsikt langt utenfor landets grenser. Skjæringspunktet mellom servering og dagligvarehandel er et spennende sted å være i alle utviklede markeder. Der er det mange som er. Men det som gjør at Deli de Luca skiller seg ut, er evnen til å lese. Kjeden leser de internasjonale trendene bedre enn de fleste, den leser sine egne kunder godt nok til å vite hva de vil ha før de vet det selv - og den snur seg raskt nok til å ta konklusjonene ut i butikk raskere enn noen andre. Det er akkurat der den ligger, hemmeligheten som gjør at verden følger med på Deli de Luca. Kjeden kunne ligget i hvilket som helst mellomstor eller stor by i Europa, så lenge den hadde vært like flink til å lese kundene akkurat der og tilpasse tilbudet til dem.

Powered by Labrador CMS