Fra venstre adm.dir i Norsk Butikkdrift Bent Aamotsmo, konsernsjef Geir Inge Stokke Coop Norge og kjededirektør for Extra Christian Hoel. Det er Norsk Butikkdrift som eier butikken.

Nyheter

Extra åpnet sin første ubetjente døgnåpne butikk

Publisert Sist oppdatert

Torsdag kveld åpnet Extras første ubetjente døgnåpne dagligvarebutikk på Majorstuen i Oslo.

Når de ansatte går hjem klokken 23.00, overtar teknologien i det som blir helautomatiske og døgnåpne dagligvarebutikk. Dette vil gjøre det mulig for kundene å handle melk, brød og pålegg til alle døgnets tider.

– Med 1,7 millioner medeiere, må vi hele tiden følge med på hva som skjer og tilpasse oss utviklingen i samfunnet. Coop har alltid vært i forkant med tanke på bruk av teknologi i dagligvarebransjen, derfor er det naturlig for oss å teste ut dette konseptet nå, sier Christian Hoel som leder Extra-kjeden i Coop i en pressemelding.

Extra-butikken vil fremstå som en ordinær dagligvarebutikk, med ansatte på jobb frem til klokken 23 på kvelden. Etter det tar teknologien over. Kundene må identifisere seg ved hjelp av BankID og laste ned CoopKey-appen på mobiltelefonen, når de låser seg inn i butikken. Deretter vil man kunne handle som normalt, før man selv sjekker ut varene og betaler i en ubetjent kasse

– Aera og andre leverandører har gitt oss plattformen og mulighetene til å realisere dette og vi kommer til å lansere flere viktige kundevendte løsninger fremover, sier konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge.

Butikken er fullspekket med nytt og innovativt sikkerhetsutstyr som skal ivareta sikkerheten både på dagen og kvelden for kundene. Kameraene vil registrere unormal aktivitet og vekter blir varslet. Det vil også være «hjelp knapper» i butikken slik at kunder kan komme i kontakt med vekter.

Om butikken blir en suksess, utelukker ikke Coop Norge at de vil åpne flere slike butikker rundt om i landet.

– Vi gjør dette for at kundene våre skal kunne handle raskt og effektivt når det passer dem. Mange jobber skift, og disse vil nå få mulighet til å handle på vei hjem. Samtidig ser vi at økt bruk av teknologi kan bidra til å holde liv i nærbutikker på steder hvor det ellers har vært vanskelig å få lønnsomhet, sier Stokke.

Utviklingen i dagligvarebransjen har vært enorm når det gjelder apper, personlige rabattkuponger- og lojalitetsprogrammer.

– Coop har en historie for være innovative. Vi var blant annet først ute med selvbetjente butikker for 70 år siden og vi var først ute med selvskanningskasser. Tidligere har vi testet og tatt i bruk teknologi som elektronisk medlemsregistrering, håndskanning og ShopExpress, sier Stokke.

Powered by Labrador CMS