Nyheter

Færre manuelle meter

DÜSSELDORF: Alle kjølemøblene går over til CO2 i nærmeste fremtid. Energiforbruket skal kuttes, og i servicehandelen kommer kjøling og varme side om side med samme design. ? Dessuten er tendensen at antall meter med manuell punkter går ned, og flere og flere ferskvarer pakkes ferdig, sier Norpe-sjef Tor Georg Cudrio.

Publisert Sist oppdatert

Cudrio ser klare trender på kjølefronten etter årets Euroshop, men den kanskje tydeligste tendensen er ikke helt på plass ennå. ? CO2 er på full fart inn, konstaterer han.

C-C fra nyttårNå forlanger alle de større aktørene at kjølemøblene skal bruke karbondioksid som medium. ? Coca-Cola forlanger at alle produktene skal over på CO2 fra 1. januar 2006. De andre kommer etter, forteller Norpe-sjefen.Det er ikke lenge siden konkurrenten Norild fikk miljøpris for CO2-kjøleanlegget på Coop Mega Tøyen i Oslo. På mindre enn to år er teknologien gått fra prisbelønt nyskapning til noe alle må ha.? Vi jobber for fullt og tester det ut. Nå står det hele på at kompressorleverandørene skal klare å følge opp, sier Cudrio.

Mindre energiMiljø er i det hele tatt et viktig stikkord for kjølemøbelleverandørene. Energiforbruket skal ned, samtidig som effekten skal holdes. Norge har strengere krav til kjøling enn resten av Europa, men den norske Norpe-direktøren har ingen tro på at krav om at Norge skal tilpasse seg og gå opp til fem grader som maksimum i kjølediskene. ? Jeg tror heller at endel andre land kommer til å komme opp på det norske nivået og kreve fire grader, sier han.Flere enn før i Norge velger å sette dører, gardiner og lokk på kjøle- og frysemøblene sine. ? Det er litt avhengig av typen produkter. Der det er høy omsetningshastighet, vil de gjerne ha åpne løsninger, sier Cudrio.En av kundene til Norpe har testet salget etter å ha åpnet opp disker som tidligere hadde lokk. Salgsøkningen har vært voldsom. Samtidig forteller kunder som går over til flere lukkede løsninger, også om gode resultater. Så det finnes ikke noe fasitsvar.

Mer ferdigpakket? Og så er det en trend at antall meter med manuelle punkter går ned, og at det blir mer og mer ferdigpakkede ferskvarer, forklarer Tor Georg Cudrio. ? Butikkene satser på en liten, manuell ferskvaredisk, og så en selvbetjent ved siden av, forteller han.I servicehandelen blir det stadig viktigere at kjøl og varme skal ligge ved siden av hverandre som en del av den samme diskløsningen og med samme design. Dessuten vil flere og flere ha løsninger som åpner for sameksponering av kjølevarer og tørrvarer. Chips, dip og kaldt drikke, for eksempel, i en og samme disk. Det er i slike disker der kjedene gjerne vil skifte innholdet flere ganger om dagen, fra frokost til kveldssnacks.? En nyhet fra oss er møbler med større displayareale. De er like store utvendig, men åpningen er større slik at det blir plass til å eksponere mer, sier Cudrio. Han er også fornøyd med de mange nye impulskjølerne, som for eksempel kan stå på disken på en bensinstasjon og skape mersalg.

Powered by Labrador CMS