Nyheter

Fairtrade ga salgsvekst

Tidligere i høst bestemte Spar seg for å satse på 100 prosent Fairtrade-merkede roser. Ferske tall viser at salget har økt med hele 30 prosent fra samme periode i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Rosesalget fikk en kjempevekst da Spar og Eurospar utelukkende satset på Fairtrade.

– Det lever i høyeste grad opp til forventningene, og vi er glade for å se at sortimentet og kvaliteten på Fairtrade-rosene tilfredsstiller våre kunder. Vi var i utgangpunktet spent på hvordan dette ville gå, roser er ingen ubetydelig produktgruppe å gjøre endringer i. Vi har tradisjonelt hatt bra fart i denne produktgruppen, men nå er altså farten økt ytterligere. Det er gledelig at det skjer, og selvfølgelig ekstra hyggelig når det er Fairtrade-produkter det er snakk om, sier, Terje Martinsen, kategoriansvarlig for frukt- og grønt .

Han forteller at salget har økt over hele landet, men at Midt-Norge utmerker seg positivt.Tradisjonelt har Møreområdet vært gode på blomster, og det gjelder også i denne sammenheng. Det å ha et godt salg i denne produktgruppen henger nøye sammen med forventninger. Når kundene får presentert bra og friske roser med god kvalitet over lengre tid, er tilliten på plass og de er villige til å kjøpe. For ikke å glemme at kundene bidrar med å gjøre en innsats for andre, sier han.

Daglig leder Marianne Størseth i Fairtrade Norge håper flere gjør som Spar.

– Det er viktig at det skapes enda mer etterspørsel. En stor del av verdens fattige bønder og arbeidere får alt for dårlige betingelser for varene de dyrker og selger. Når næringslivet opplever positiv salgsvekst etter at de satser på Fairtrade-sertifiserte varer, og ikke minst positiv tilbakemeldinger på kvaliteten, har det stor betydning for videre vekst. Det kan bety økt salg som igjen gjør at enda flere arbeidere får bedre betingelser for arbeidet de utfører, sier Størseth.

Powered by Labrador CMS