Nyheter

Fakta om vareområdet meierivar

Publisert

VAREGRUPPENE: Omfatter flytende og faste meieriprodukter som flytende melkeprodukter, smør, margarin og ost.

MARKEDSSTØRRELSE (pr. år):Verdi i forbrukerkroner i år 2000: ca. 12,1 mrd. kronerI tillegg kjøpes det inn i storkjøkkenmarkedet forca. 1,5 mrd. kroner.

DISTRIBUSJONSKANALER (i volum):I vareområdet distribueres ca. 83 % gjennom dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner. Resten distribueres til storkjøkkenmarkedet.

VAREFORSYNING ( i volum): Dagligvaregrossister: ca. 37 %Direkte: ca. 63 %

LEVERANDØRER:Leverandører til dette markedet er TINE Norske Meierier, Synnøve Finden, Arla, Mills, Oluf Lorentsen, Tholstrup, Kavli, Master-Foods, Ruter, m.fl.

TENDENSER:Ost øket med ca.3 % i fjor.

KILDER:Leverandører og Fleslandrapporten ?Storkjøkkenmarkedet i navn og tall 1.2000?

Powered by Labrador CMS