Når favoritten mangler: – Neste gang de skal handle, er det fare for at mange vil tenke «dit gidder jeg ikke dra neste gang.», sier seniorrådgiver Martin Klafstad i Emendor.

Nyheter

Favorittene teller for én av fire

Én av fire reagerer negativt når merkevaren de er vant til, mangler i butikken. Det store flertallet stiller seg likegyldige, ifølge konsulentselskapet Emendor.

Publisert Sist oppdatert
76 prosent gir blaffen i om merkevaren de er vant til å kjøpe, mangler, ifølge undersøkelsen til Emendor.
– De velger isteden et alternativt produkt i samme varegruppe og tenker ikke mer på det, sier seniorrådgiver Martin Klafstad.
De resterende 24 prosent fordeler seg mellom dem som blir litt irriterte, men finner seg et alternativt produkt innenfor samme varegruppe, og dem som ikke kjøper et tilsvarende produkt, men fortsetter handlerunden.
– Den mest drastiske reaksjonen er å forlate butikken, som noen gjør, påpeker Klafstad.
Reagerer i etterhånd
Emendor har spurt 600 personer om hvordan de reagerer når 50 merker og produkter ikke er å finne i butikken.
– Svarene viser at det ikke spiller noen rolle om det er menn eller kvinner som handler. Bosted og butikken man handler i, har heller ingen betydning, sier Martin Klafstad.
At én av fire reagerer negativt, er et høyt antall, mener han.
– Nordmenn handler i mange ulike butikker. Man risikerer at nabobutikken får handelen om man ikke har varene inne.
– Er det egentlig så mange som gidder å finne en annen butikk hvis det er et bestemt produkt de ikke finner?
– Der og da er det bare noen få som forlater butikken i sinne. Neste gang de skal handle, er det derimot fare for at mange vil tenke «dit gidder jeg ikke dra neste gang.»
Om én av fire reduserer handlefrekvensen sin for eksempel fra tre til to ganger i uken, vil det ha store konsekvenser for butikken, minner Klafstad om.
Les hele saken i ukens papiravis!
Powered by Labrador CMS