Nyheter

Fersk fisk til alle butikker

TRONDHEIM: Nå trenger du ikke lenger ferskvaredisk for å tilby kundene fersk fisk. En nylig inngått avtale mellom Norway Seafoods, Fjordland og Tine, sikrer daglig levering av ferskpakket fisk til alle landets dagligvarebutikker.

Publisert Sist oppdatert

Norway Seafoods, Fjordland og Tine ønsker å bygge en helt ny varekategori i dagligvaresektoren. Under merkenavnet Marian skal de tre aktørene sammen levere fersk fisk til alle butikkene i landet. Marian-produktene i seg selv er ikke nye, men salget hittil har ikke gått som forventet, blant annet på grunn av leveranseproblemer fra den forrige leverandøren av hvitfisk. ? Vi hadde et mål som var tre ganger høyere enn det vi har nådd, sier adm direktør Arne Tornås i Fjordland til Handelsbladet FK. Med sterke partnere som Tine og Norway Seafoods, satser han nå på å tjene penger etter tre år. ? Vårt mål er å bli kategorileder på ferskpakket fisk, sier Tornås.

LandsdekkendeI avtalen, som ble offentliggjort under Nor-Fishing-messen i Trondheim nylig, garanterer Norway Seafoods levering av fersk fisk 364 dager i året. Fjordland står for produktutvikling, salg og markedsføring. Selskapet kommer nå til å investere millioner i markedsføring i tiden fremover.Tine står for sin del for landsdekkende distribusjon av Marian fem dager i uken med melkebilen. ? Dette betyr at selv kjøpmenn i de minste lavprisbutikkene, som ikke har ferskvaredisk, kan selge fersk fisk. Alt de trenger, er en kjøldisk, sier Tornås. Fjordland har allerede inngått avtale med Coop om leveranse av Marian-produkter. Enkelte butikker i Ica-systemet skal også selge produktene, mens Rema 1000 skal teste salget i løpet av høsten. ? Vårt mål er å tilfredsstille forbrukernes ønske om enkel tilgang på fersk skinn- og beinfri fisk og bearbeidet sjømat, samt få nordmenn til å spise fisk oftere, sier Tornås. ? Det er et stort udekket behov for lett tilgjengelig, fersk fisk i nærbutikker. Det er den viktigste årsaken til at nordmenn ikke spiser fisk oftere. Vi ser at forbruket av både kjøtt og kylling øker, mens fisk går tilbake. Vi må lære av Prior og gjøre det samme med fisk som de har gjort med kylling, legger Tornås til.

Sju, snart niMarian har i dag seks ulike produkter med basis i fersk laks, torsk og sei. Disse er koketorsk, steketorsk, seifilet, laksefilet, laksefilet med marinade og stekelaks. I sommersesongen tilbys dessuten grillaks. I september kommer to nye produkter basert på ørret, og i januar er det planer om ytterligere tre produktvarianter. Felles for alle Marian-produktene er at fiskestykkene er benfrie, innholdet i pakken er beregnet for to porsjoner og at fisken enkelt kan tilberedes på cirka ti minutter. På pakken finnes også alternative tilberedningsmåter, forslag til ulikt tilbehør og en detaljert innholdsdeklarasjon.

Mindre langreistFiskeriminister Svein Ludvigsen ønsker velkommen det første konkrete eksempelet på samarbeid mellom fiskeri og landbruk. Samarbeidet er i tråd med avtalen Blå-grønn matallianse, en allianse etablert av landbruks- og fiskeridepartementet i februar med mål om å oppnå tettere samarbeid mellom de to næringene. ? Vi har tro på å matche disse tre aktørene, og håper at det kan gjøre norsk fisk mindre langreist, i den betydning at nordmenn spiser mer fisk, sier Ludvigsen. Partene håper at samarbeidsavtalen kan bli stor på sikt, med hele Europa som et mulig marked. Det er allerede startet testing i Sverige.

Powered by Labrador CMS