Nyheter

Finden på produktjakt

BREIER SEG: Synnøve Finden leter i markedet etter nye produkter, spesielt innenfor ferskvarer. Meierikonsernet er klar for mer enn ost, juice og fersk pizza. Yoghurt står høyt på ønskelisten.

Publisert Sist oppdatert

- Vi ser etter nye vekstmuligheter, og da trenger vi flere nye volumprodukter. Yoghurt er for eksempel et produktområde som naturlig hører hjemme i produktporteføljen vår, sier adm. direktør .orbjørn Graarud i Synnøve Finden til Handelsbladet FK.

2008 blir et rekordår for Synnøve Finden. Omsetningen nærmer seg en milliard kroner, og alt tyder på at veksten fortsetter. Etter tredje kvartal har selskapet et overskudd på 35,1 millioner kroner, og farten er god med en salgsvekst på 18 prosent. Lanseringene i september selger godt, og ledelsen varsler at det kommer flere produkter og nye varianter innenfor ost, som utgjør 80 prosent av selskapets virksomhet.

Trangt i kjølen

Utfordrer Synnøve Finden tar andeler fra Tine, både innenfor ost og juice. Selskapet har de norske rettighetene for Tropicana, en juice som på rekordtid har tatt store andeler i markedet for kjølt juice.

- Vi ser store muligheter for økt salg, men begrensningen er kjøleplassen i butikkene. Vi trenger rett og slett større plass, og det er ikke uten videre lett. Men vi frister med økt salg, sier Graarud.

Da selskapet presenterte kvartalsregnskapet i forrige uke, signaliserte Thorbjørn Graarud igjen at Synnøve Finden ønsker å kjøpe Cardinal Foods, selskapet som blant annet har merkevaren Den Stolte Hane. Synnøve Finden eier 17 prosent av aksjene, og et oppkjøp vil mer enn doble omsetningen og sikre meierikonsernet en sterk posisjon innenfor hvitt kjøtt og egg.

Én av flere

Graarud sier at Cardinal Foods bare er én av flere vekstmuligheter.

- Vi ser både her hjemme og i utlandet etter nye muligheter. Det kan være oppkjøp, samarbeid eller nye agenturer, som det vi har med Tropicana, eller nye produktlinjer. Det er spesielt på ferskvarer vi ser etter nye muligheter for å styrke oss i bredden, men jeg vil ikke utelukke andre dagligvarer dersom de rette produktene dukker opp, sier Graarud.

Finanskrisen har gjort at prisen for mange selskaper er falt kraftig, det åpner for nye muligheter.

- Vi kjøper dersom vi finner de rette produktene, og dersom prisen er riktig. Yoghurt er et produktområde som naturlig hører hjemme i vår produktportefølje, i tillegg til hvitt kjøtt og egg, sier Synnøve Finden-sjefen.

Exit Fjordland

Samtidig med at det letes etter nye vekstområder, styrker Synnøve Finden arbeidet med produktutvikling, innovasjon og markedsføring, samt med økte butikkaktiviteter. Selskapets egen ferske pizza er et av de nye nisjeproduktene det satses på. Samtidig har konkurrenten Fjordland varslet at det trekker seg fra fersk pizzamarkedet. Det gir en økt mulighet i butikkene. - Det er ikke spesielt lett å komme inn med en fersk pizza i et marked der frossen pizza har en dominerende posisjon. Men vi tror at det er muligheter, og vi har en langsiktig plan med det vi gjør, sier Graarud.

- Dere strekker merkevaren Synnøve Finden til mer enn ost?

- Det er bevisst. Det er vårt sterkeste merkekort, og innenfor ferskvarer har merket mange muligheter.

Powered by Labrador CMS