Nyheter

Finsk nei til Norden

HELSINKI: Den finske kooperasjonen vet å tjene penger. I fjor ble overskuddet på 400 millioner euro, og så langt i år har omsetningen økt med 13 prosent. Men å dele dette med Coop Norden har finnene ingen planer om. Coop Nordens frieri til tross: Direktør Kari Neilimo er ikke interessert i å delta i det nordiske samarbeidet.

Publisert Sist oppdatert

Aldri før har finske S-Gruppen og SOK vært så store. I fjor gikk det finske kooperative systemet for første gang forbi Kesko i markedsandel, og nærmer seg nå hele 40 prosent av det finske dagligvaremarkedet.

TJENER MILLIARDER

Omsetningen har økt jevnt hvert eneste år, i fjor med 6,6 prosent til totalt 8,4 milliarder euro (4,2 på dagligvare), og hittil i år med hele 13 prosent. Det har blant annet oppkjøpet av Spar bidratt til. Og fortjenesten i selskapet kan mange dagligvareaktører bare drømme om. Den ligger på fire-fem prosent av omsetningen, tilsvarende 400 millioner euro. - Vi har svært effektive forretningsmodeller, forklarer konserndirektør Kari Neilimo.

S-Gruppen opererer i dag i seks markeder. I tillegg til dagligvare har den en egen servicehandelskjede; ABC. Gruppen driver hotell og restauranter, kjøpesenter, bilforhandlere og landbruksforretninger. Neste år starter den også bank.

S-Gruppen har i dag 1,6 millioner medlemmer. Det tilsvarer 65 prosent av husholdningene i Finland. De siste fem-seks årene har det kommet til 100 000 nye medlemmer i året.

IKKE INTERESSERT

Men å dele sin suksess og sine gode resultater med Coop Norden, det er ikke finnene intressert i. - Coop Norden er en god partner for oss, og vi samarbeider på enkelte områder, men vi er ikke interessert i å gå inn i noe eierskap i Coop Norden, sier Neilimo til Handelsbladet FK. - Ikke nå, og ikke i overskuelig fremtid, presiserer han.

Det til tross for at både Svein

Skorstad og tidligere Coop Norden-sjef Svante Nilsson har gitt klart uttrykk for å ville ha finnene med på laget.

Neilimo forklarer at forskjellen på organiseringen i Coop Norden og den i Finland er hovedårsaken til at han ikke ser på fusjonering som et alternativ nå. - S-Gruppen er en mye mer samlet og enhetlig organisasjon enn det vi føler Coop Norden er. Coop Norden må styrke sin egen organisasjon før det blir mer interessant for oss å være med, sier Neilimo.

ØSTOVER

Finnene konsentrerer seg heller østover, og går som kooperasjon nye veier i forhold til etablering utenfor landets grenser. S-Gruppen opererer allerede på det baltiske markedet, med både hotell, kjøpesenter og dagligvarebutikker. Og flere skal det bli.

Men de drives ikke som kooperativer med medlemsskap. - Nå begynner det finske markedet å bli ganske mettet, og det er vanskelig for oss å vokse noe særlig mer, derfor er det naturlig å bevege seg ut i andre markeder, sier Suso Kolesnik i SOK.

Powered by Labrador CMS