Nyheter

First Price danker ut «frisørsjampo»

Klikk.no har testet sjampoer. First Price til under en tier klarer seg bra i konkurransen om de svært dyre salongmerkene.

Publisert Sist oppdatert

Både den og dagligvaremerket Define får en firer på terningen. Men mest handler testen om at flere av sjampoene inneholder en masse ting håret ikke trenger. Sjamporeklamene lover håret ditt mineraler, vitaminer, eteriske oljer og eksotiske vidundermidler. Men bak den lille skriften i innholdsfortegnelsen skjuler det seg ingredienser som grisetang, kaviar, lakserolje, gjærekstrakt, karamell, banan, rust og kråkesølv. De 21 sjampoene i testen er vurdert av Einar Uggerud, kjemiprofessor ved Universitetet i Oslo, og Jon Langeland, hudlege. De har tatt for seg sjampoenes kjemiske sammensetning og forekomsten av pleiende stoffer.

- Produsentene bruker fine navn på plantene som gir assosiasjoner til eksotiske strøk i sydhavet. Jeg tror de tenker at det får produktet til å virke litt mer spennende. Det handler mye om å henvende seg til den mer forfengelige delen av oss, sier kjemiprofessor Einar Uggerud til Aftenbladet. Ifølge Uggerud fungerer hele kosmetikkbransjen fungerer på denne måten. Særlig fremtredende er språkbruken i de mer avanserte sjampoene du kjøper hos frisøren.

Ekspertene utelukker at vitaminer og enzymer har effekt på håret eller hodebunnen. Sjampoer som inneholder ett eller flere av disse stoffene skårer dårlig i testen. Flere produkter som lover styrke og pleie fra rot til spiss, inneholder knapt noen pleiestoffer med fukt og/eller fett.
Ekspertene mener også det er helt usannsynlig at vitaminer skal klare å trenge seg inn i håret som er dødt vev. Sjampoer med mange og unødvendige virkestoffer skårer derfor dårlig i denne testen.

Powered by Labrador CMS