Rema 1000 har siste fire ukene solgt 16,7 tonn mer fisk enn tilsvarende periode i fjor.

Nyheter

Fiskekuttet ga økt salg: – Ekstra imponerende

Fra mandag 21. august kuttet Kiwi prisen på fisk tilsvarende momsen, mens dagligvarekjedene Extra og Rema 1000 raskt fulgte etter. 1. oktober var priskuttet over, og slik ble resultatet.

Publisert Sist oppdatert

– Målet var å vise politikerne at kundene velger sunnere når prisen blir lavere. Resultatet ble en økning i salget av fisk på 39 prosent i volum i løpet av de seks ukene sammenlignet med 2022, sier kommunikasjonsdirektør Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.

– Ingen signaler

Aakvaag Arvin mener dette viser at myndighetene har en mulighet til å sikre billigere sunn mat som fisk og frukt og grønt til folket, og samtidig holde inflasjonen nede.

– Likevel er det ingen signaler om at det kommer til å skje. Spania har allerede kuttet momsen på mat for å dempe pristrykket. Eksperter mener man kan senke prisene eller kutte momsen på mat uten at det er fare for at vi kjøper mer og dermed driver inflasjonen ytterligere, sier Kiwis kommunikasjonsdirektør.

Kiwi har lenge tatt til orde for et momskutt på fisk og frukt og grønt for å hjelpe befolkningen med å ta sunnere valg.

– Dette er viktigere nå enn noen gang.

Det var fryste produkter som økte aller mest hos Kiwi, med en volumvekst på 83 prosent.

– Vi har det siste året registrert at flere velger fryst fisk. Det største fiskeproduktet målt i volum er nå fryst First Price laksefilet, etterfulgt av Kystens Fiskegrateng fra Findus, sier Aakvaag Arvin.

– Konkurransedyktig pris

Dagligvarekjeden Extra hadde en volumøkning på 40 prosent på fisk i perioden.

– Extra hadde en stor nasjonal kampanje på fisk under samme periode i fjor, noe som gjør disse salgstallene ekstra imponerende. Extra har i lang tid hatt fast tilbud med 20 prosent rabatt på et fiskeprodukt til middag, så våre kunder er vant med å legge fisk i handlekurven, sier kommunikasjonsrådgiver Simen Kjønnås Thorsen i Coop.

Lettsaltet torsk med skinn, ørretfilet med skinn og varmrøkt peppermakrell er de tre produktene som har hatt den største salgsøkningen for Extra.

– Vi ser også at laksefilet, røkelaks, fiskekaker og fiskeburger har vært populært blant kundene i perioden.

– Hva skjer videre med prisene på fisk?

– Extra skal alltid være konkurransedyktige på pris, og det gjelder også på fiskeprodukter, svarer Kjønnås Thorsen.

Holde prisene lave

Også Rema 1000 har solgt mer fisk. De siste fire ukene har kjeden solgt 16,7 tonn mer fisk enn tilsvarende periode i fjor.

– Det er rundt 833.960 flere porsjoner fisk i løpet av en måned, om vi definerer en porsjon til 200 gram fisk. Det tilsvarer anbefalt ukentlige fiskemåltid for rundt 25.000 familier, sier kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes i Rema 1000.

– Hva skjer videre etter fiskekuttet?

– Når det gjelder siste utvikling på fiskesalget, er det for tidlig å kunne si noe om. Vi skal gjøre det vi kan for å holde prisene lavest mulig fremover også, slik at flere fortsetter å spise sunt, sier Aarnes, som forteller at de solgte mest av typiske hverdagsprodukter som fiskeburgere, fiskekaker og fiskegrateng.

Powered by Labrador CMS