Etter fiskekuttet har Rema 1000 satt salgsrekord på en rekke fiskevarer.

Nyheter

Fiskekuttet gir gevinst

Både Kiwi og Rema 1000 rapporterer om økt salg av fiskeprodukter etter at de sammen med Extra kuttet fiskeprisene mandag.

Publisert Sist oppdatert

Kun én dag inn i momskuttkampanjen har Kiwi økt salget av fisk med 48 prosent.

– Det er salget mandag sammenlignet mot salget mandag i forrige uke. Ser vi mot fjoråret er økningen enda høyere, da er den 55 prosent totalt for fisk. Fryst fisk har den største økningen mot i fjor, med hele 90 prosent, sier kommunikasjonssjef Nora Mile Helgesen i Kiwi til Dagligvarehandelen.

Ifølge Helgesen økte sprøbakt torsk med hele 593 prosent.

– Vi solgte altså seks ganger så mye av denne varen i Kiwi i går som hva vi gjorde i forrige uke.

Det aller mest solgte fiskeproduktet i Kiwi er middagsfavoritten First Price fryst laksefilet 4 x 125 gram. Denne hadde en økning på 91 prosent mandag.

– Fersk fisk har også hatt en formidabel økning, og spesielt ørret 4 X100 gram, som vi solgte 97 prosent mer av i går sammenlignet mot mandag i forrige uke.

I løpet av mandagen solgte Rema 1000 hele 42 prosent mer fisk og sjømat sammenlignet med tilsvarende mandag i fjor. På dypfryst fisk og sjømat alene økte Rema salget med hele 84 prosent. Det var fiskekaker som slo best an med en økning på 96 prosent solgte varer.

– Vi har satt salgsrekord på en rekke fiskevarer, så vi ser at kampanjen har blitt tatt godt imot. Vi vet at pris er viktig for kundene våre, og nå med enda billigere fisk i butikkene, har flere valgt å gå til fiskedisken. De mest populære varene var torskefileter, fiskeburgere og fiskepinner. Fortsetter dette kan det ha en positiv påvirkning på folks spisevaner, sier salg- og markedsdirektør Pia Mellbye i Rema 1000 i en pressemelding.

Aller størst salg var det i Nord-Norge og Midt-Norge. I Nord-Norge økte salget på fisk og fiskemat med hele 58 prosent og i Midt-Norge steg det med 52 prosent.

– Men, vi er også glade for å se at andre regioner følger tett på. Det er inspirerende å se hvor mye dagligvarebransjen kan motivere nordmenn til å ta sunnere valg, skriver Rema videre i en melding.

Extra mener det er for tidlig å si om de er en endring i kundenes handlevaner, men at også de så en økning i salget mandag, skriver NTB.

Powered by Labrador CMS