Nyheter

Fjernet hele kortsvinnet Nu

NY TEKNOLOGI: Coopbutikkene selger telekort for 150 millioner kroner i året. Ny teknologi gjør telekortsalget mer lønnsomt - og risikofritt.

Publisert Sist oppdatert

Det er selskapet Prepay System International fra Oslo som har utviklet den nye teknologien. 895 Coop-butikker har tatt i bruk systemet, som har .ernet risikoen for svinn. Når kunden kjøper et telekort, blir kjøpet slått inn på kassen sammen med resten av innkjøpene, og kunden får bare utlevert en tallkode som skal tastes inn på telefonen.

Kutt i svinn og kapital

Systemet er helautomatisk, og butikkene som bruker teknologien har ikke lenger tradisjonelle og verdifulle telekort liggende. Det betyr også mindre penger i låst kapital. Prepay System International har inngått avtaler med Telenor, Netcom og Chess, og et .erde teleselskap er trolig på vei inn. Kunden står fritt til å velge operatør.

- Før måtte kunden skrape frem en kode på telekortet. Butikkene måtte oppbevare kortene, som utgjorde en betydelig verdi. Samtidig måtte det være rutiner som sikret at man ikke ble utsolgt. Dette er nå helt borte. Påfyllene skjer automatisk etter hvert som vi selger kortkodene, og det er bare koden som utgjør en verdi. Den kommer først frem når noen har kjøpt og betalt, sier .orvald Aaland, som er disponent for innkjøp og sortiment i Coop Norge.

Coop-ferie neste?

Kodene blir hentet direkte fra teleoperatørene etter hvert kjøp.

- Vi har brukt over 10 år på denne teknologien, og vi ser at den kan brukes på flere produkter enn bare telekort, sier direktør Roar Gruer i Prepay System International til Handelsbladet FK.

Coop er den store kunden i det norske dagligvaremarkedet, men selskapet har også kunder i det internasjonale markedet. - Det tradisjonelle telekortet er et fristende produkt for mange. Det representerer verdier som butikken må håndtere. Nå er verdien borte, sier Roar Gruer til Handelsbladet FK.

Det er flere aktører på dette markedet, og noen av butikkjedene har utviklet egne systemer. Men i dagligvarebransjen er det Prepay og Coop som er kommet lengst.

Nye produkter

Coop Norge ser nå på nye produktområder der teknologien kan brukes.

- Jeg kan ikke være så veldig konkret, men vi ser for oss nye ting innenfor såkalte verdiøkende tjenester. Det kan for eksempel være kjøp av billetter i kassen. Vi kunne kjøpe inn tusen billige feriebilletter eller en hel teaterforestilling. Her tror jeg medlemsdivisjonen til kooperasjon vil se mange nye muligheter, sier .orvald Aaland i Coop Norge.

Powered by Labrador CMS