Nyheter

Fjordland lanserer middag for to

I dag går startskuddet for høstens lanseringer. Den store nyheten fra Fjordland er serien Straks klar, en serie gryteretter for to personer. Les mer om andre septembernyheter her.

Publisert Sist oppdatert

Klikk her for flere produktnyheter

Straks klar! er en serie gryteretter for to personer. Pakken består av alle hovedkomponentene i måltidet; som kjøtt, saus og grønnsaker samlet i én pakke– og så ordner forbrukeren tilbehøret selv. Rettene varmes opp på vanlig Fjordland-måte i vannbad eller i mikroen, og på baksiden av pakken er det ulike serveringsforslag.

– Folk vil gjerne servere ordentlig mat, også når de har dårlig tid. Og de vil ha mulighet for variasjon og å sette sitt eget preg på maten, sier kategorisjef Ingvild Lier-Nilsen.

Raust

– Vi har sett på hele kategorien og studert hva som vokser. Gryteretter har god vekst. Idealet er å koke suppe på kjøttbenet og alt det der, men forbrukeren ender opp med å ønske noe raskt og enkelt. Og da skal det ha god kvalitet, sier Ingvild Lier-Nilsen om bakgrunnen for den nye serien.

– Og så går dere fra én til flere…

– Ja, det er også et viktig premiss. Folk ønsker å lage mat til flere. Vi har valgt to fremfor familie fordi det er så mange to persons-husholdninger i Norge, og en vanlig familie er jo ofte delt med ulike aktiviteter på hverdagene. Det er rause porsjoner, slik det skal være når man serverer mat til andre. 600 gram er like mye som du finner i Findus-rettene til to i frysedisken. Og vi har jo ikke med tilbehøret, sier Lier-Nilsen.

Nytt uttrykk

Straks klar! kommer i hvite esker som er litt smalere oppe enn nede, designet med klare farger. – Når man sier Fjordland, tenker folk et komplett måltid til én person. Så vi har bevisst prøvd å tydeliggjøre en litt annen form med nytt navn og et annet uttrykk. Ferdigmat er jo ikke bare for én, men vi har helt klart en kommunikasjonsutfordring her, innrømmer Ingvild Lier-Nilsen.

Best på super’n

Forbrukertester av den nye serien viser at tre av fire liker konseptet og ønsker å kjøpe det. Straks klar lanseres i følgende varianter; Biff Stroganoff, Tex-Mex-gryte, Thai Fiskegryte, Svin Sweet & Sour og Kylling Curry.

– Og listingen?

– Den er vi veldig godt fornøyd med. Biff Stroganoff er inne nesten alle steder, og selv Rema 1000 har inne to pliktige og en frivillig variant. Vi er veldig godt representert, særlig på supermarkedene, sier kategorisjefen.

14 millioner

Straks klar! følges av en stor mediekampanje med 14 millioner kroner i markedspotten. Det er laget tre ulike tv-filmer, samt reklame til print, boards og de fleste andre formater. Det blir demoer, sampling, konkurranser og tett oppfølging på sosiale medier. – Det er absolutt vår største satsing i år. Vi gjør også mye internt, blant annet internkonkurranser i salgsapparatet. Vi reiser på arrangementer, vi har engasjert Mersalg til å hjelpe oss i butikk, og vi har Trumf-kampanje, ramser kategorisjefen opp. De har også hatt informasjonsmøter med butikksjefer i forkant av lanseringen.

– Blir dette kategorivekst eller kannibalisme?

– Det blir nok noe kannibalisering. Veldig mange av våre brukere spiser mat sammen med noen. Men i utgangspunktet er det ett nytt segment som vi tror vil få nye brukere.

Ikke første gang

Fjordland lanserte middag for hele familien i 2009, men denne forsvant fort ut av hyllene. I 2004 lanserte de velg & mix-konseptet, som heller ikke ble noen stor suksess.

– Ferdigmatmarkedet var langt mindre utviklet da enn nå. Vi har vokst enormt og har en positiv salgskurve til tross for utrolig mange konkurrenter. Og velg & mix-konseptet var avhengig av god distribusjon, slik at folk faktisk hadde valgmuligheter, forklarer kategorisjefen. – Dessuten har vi vært i markedet en stund og prøvd å lære av våre feil, legger hun til.

Se en av reklamefilmene for den nye serien her:

Klikk her for flere produktnyheter

Powered by Labrador CMS