I fjor solgte Vinmonopolet 285.000 viner i emballasje med pant. Foto: Katrine Lunke

Nyheter

Flere kjøper vin med pant - salget nesten doblet

Vinmonopolets salg av vin i emballasje med pant har nesten doblet seg på under ett år. – Nordmenn er miljøbevisste og vi ser at stadig flere velger vin med pant, sier miljøsjef Rolf Erling Eriksen i Vinmonopolet.

Publisert Sist oppdatert

I 2018 fikk Vinmonopolet inn sine tre første viner i plastflaske med pant. Siden den gang har både utvalget og salget økt. I fjor solgte Vinmonopolet 285.000 viner i emballasje med pant. Ved utgangen av oktober i år hadde de solgt 546.000, og størst har økningen vært for viner på plastflaske med pant. Vinmonopolet forventer at salget passerer 700.000 for viner på plastflaske eller boks med pant i år.

– Vi ser at plastflasker med pant er den emballasjetypen som har hatt aller størst prosentvis salgsøkning i løpet av det siste året. Flere av leverandørene våre har sett fordelene med pant og endret til pantbare flasker, samtidig som kundene i større grad etterspør plastflasker med pant. Dette er en vinn-vinn-situasjon og vi er helt avhengig av kundene for å nå våre klimamål, sier Rolf Erling Eriksen i en pressemelding.

Vinmonopolet tilbyr nå rundt 430 produkter på plastflasker og bokser med pant. I underkant av 40 av disse er vin.

For å nå sitt mål om å redusere CO2-utslippet med 40 prosent innen 2030, har Vinmonopolet satt strenge miljøkrav til leverandørene. De krever pantemerke på alle nye produkter i plast og aluminium som skal inn i basisutvalget.

– Plastflasker har betydelig lavere klimaavtrykk enn glassflasker. Flaskene er lettere og det krever mindre energi å produsere og transportere dem. Forskjellen i klimagassutslipp per flaske for plastflasker og polets tyngste glassflasker tilsvarer ti kilometer med bil, sier Eriksen.

Pant sikrer at flasker og bokser blir resirkulert. Vin på plastflasker og metallboks inngår i pantesystemet som drives av Infinitum.

– Vi ønsker at mest mulig skal kunne resirkuleres og bli til nye flasker og bokser. Vi er glade for å se at salget av vin med pant øker betydelig, og at stadig flere velger plastflaske med pant når de kjøper vin, sier Randi Haavik Varberg, direktør for informasjon og marked Infinitum.

Powered by Labrador CMS