Papiropplaget sank med 8,5 prosent i fjor. VG og Dagbladet gikk aller mest tilbake med en opplagsnedgang på 20 prosent.

Nyheter

Flere leser aviser på nett enn papir

Seks av ti leser nå aviser på nett, mens 53 prosent leser avisene på papir. Avisenes mobilutgaver leses av 39 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Oslo (NTB): Totalt når mediehusene nå ut til 85 prosent av befolkningen over tolv år, ifølge opplags- og lesertallene som bransjeorganisasjonen MBL la fram tirsdag.

Papiravisene gikk tilbake 8,9 prosent fra 2014 til 2015. Nettavisene lå stabilt (pluss 0,5 prosent), mens lesing på mobil økte med 9,9 prosent.

– Bildet er likt det vi har sett de siste årene: En nedgang for papiravisene, en utflating av nettutgavene og en vekst på de mobile plattformene. Samlet sett beholder de fleste mediehusene sin daglige dekning, sier MBLs administrerende direktør Randi S. Øgrey.

Av 18 aviser med opplagsfremgang, var det Klassekampen som økte mest med 2.400 eksemplarer. Det er en fremgang på 12,4 prosent. (©NTB)

Powered by Labrador CMS