Nyheter

Flipper veggisburgere på Øya

Coop Mega vil gjøre det enklere å velge kjøttfritt under Øyafestivalen og skal servere 5000 vegetarburgere i løpet av arrangementet.

Publisert Sist oppdatert

Det er stor interesse for vegetarmat i hele landet og på Øyafestivalen ønsker halvparten av publikum å spise mindre kjøtt enn før av hensyn til miljøet.

– Kjøtt og husdyrhold er blant de største bidragsyterne til klimagassutslipp, og vi har alle godt av litt flere grønnsaker på tallerkenen. Heldigvis er det mye godt å velge mellom - og vi er veldig glade over å få presentere den nye vegetarserien til Coop Mega på Øya i år, sier miljøsjef Ingrid Kleiva Møller i Øyafestivalen i en pressemelding.

Coop Mega, som er samarbeidspartner med Øyafestivalen, har ambisjoner om å selge 5000 vegetarburgere til Øya-publikummet under festivalen. Vegetarburgerne ble lansert i Coops butikker i slutten av juni og ble umiddelbart en suksess.

– Etter bare en uke hadde salget av de to vegetarburgerne overgått salget av vår mestselgende ordinære hamburger, sier Hege Berg-Knutsen, leder av Coops EMV-avdeling (egne merkevarer). – Positive tilbakemeldinger har strømmet inn, og selv de som insisterer på kjøtt til hvert måltid gir burgeren tommel opp.

I september lanserer Coop enda flere vegetarprodukter i serien «Coop Vegetardag». Første smakebit på disse produktene kan man også få på Øyafestivalen.

I tillegg til et godt utvalg av vegetarmat er Øyafestivalen kjent for sin økologiske profil.

– Coop Mega er den dagligvarekjeden i Norge som er best på økologi, og vi har vår egen serie Coop Änglamark med et bredt spekter av gode økologiske produkter. For oss passer det derfor perfekt å være til stede på Øyafestivalen som har en sterk økologisk profil, sier Berg-Knutsen, som legger til at tilbehøret til vegetarburgerne selvfølgelig også er økologisk.

Powered by Labrador CMS