Nyheter

Flust med nyetableringer

Bunnpris og Kiwi er dagligvarekjedene som kommer med flest nye butikker i 2010. Bunnpris har oppjustert antallet til 36 butikker, mens Kiwi åpner 30.

Publisert Sist oppdatert

Kiwi-sjef Per-Erik Burud er kåtere på vekst enn de fleste. Målet er å passere 500 butikker i det norske dagligvaremarkedet før jul. Blant de nye butikkene blir det såkalte stor-Kiwi-butikker i blant annet Moss, Porsgrunn, Kløfta og Drammen i løpet av året. I tillegg skal 44 av butikkene i kjeden utvides og oppgraderes.

– Vi forventer en vekst på minimum to milliarder kroner i 2010, sier Per-Erik Burud til Handelsbladet FK. I tillegg til de norske butikkene skal Kiwi også åpne 25 nye butikker i Danmark i år.

En del av de nye Kiwi-butikkene blir omprofileringer fra Spar, men etter det Handelsbladet FK erfarer, blir det også et par fra kooperasjonen og tre fra Rimi. Ifølge kjedeledelsen blir 70 prosent av 2010-etableringene helt nye butikker.

Norgesgruppen vil ikke oppgi noe eksakt tall for butikketableringer for resten av kjedelaget på grunn av den sterke konkurransesituasjonen.

Også Rema 1000 velger en forsiktig linje, og adm. direktør Tom Kristiansen sier til Handelsbladet FK at han ikke har noen behov for å fortelle konkurrentene noe når det gjelder etableringsplaner. – Men vi kommer til å gjøre det samme som vi har gjort de siste årene, og det betyr et 20-talls nyåpninger, sier Kristiansen.

Bunnpris-kjeden har oppjustert etableringsmålet fra 30 til 36 butikker. – Alle etableringene er blinket ut. I tillegg har vi allerede 12 butikker klare for 2011, sier etableringsdirektør Geir P. Solstad i Bunnpris.

Ica Norge har planer om tre til fem nyetableringer i 2010. Det blir fire nye Rimi og et nytt Ica Supermarked. Også her holder man kortene tett til brystet.

– Tre er definitive, mens to er under vurdering. Hvis alle fem blir realisert, blir det fire nye på Østlandet og én på Vestlandet, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Ica Norge.

Coop Extra kommer med 15 nye butikker i 2010 og er den av Coop-kjedene som satser mest på vekst. Men i Coop Norge holder man kortene tett til brystet.

– Dette er et spørsmål som vi vanskelig kan besvare av konkurransemessige hensyn. På mer generelt grunnlag jobber samvirkelagene hele tiden med å tilpasse og optimalisere butikkmassen og butikkstrukturen. Dette innebærer også etablering av nye butikker, sier informasjonssjef Ole André Myrhvold i Coop Norge til Handelsbladet FK.

Dagligvareutfordrer Europris satser på en nettovekst på ti nye butikker i år, blant annet i Sandvika, Mjøndalen, Kyrksæterøra, Ålesund, Klepp, Malvik og Krøgenes. Det betyr at antall butikker øker fra 175 til 185. – Ytterligere fire butikker er under forhandling og vil komme i løpet av 2010, sier direktør Jon Boye Borgersen i Europris til Handelsbladet FK.

Les hele saken i ukens utgave av Handelsbladet FK

Powered by Labrador CMS