Nyheter

Folk flest kjøper ikke Fairtrade-kaffe

Seks av ti nordmenn kjøper sjelden eller aldri Fairtrade-kaffe, viser ny undersøkelse.– Dårlige kår for kaffebøndene kan gi kaffemangel om noen år, frykter Fairtrade Norge.

Publisert Sist oppdatert

Bare fire prosent kjøper alltid Fairtrade-kaffe, viser undersøkelsen YouGov har gjort for kaffeleverandøren Löfbergs.

– At de ikke er interessert i Fairtrade, eller de synes slik kaffe er for dyr, er begrunnelsen fra de som ikke kjøper Fairtrade-kaffe, sier direktør Ulf Stensland i Löfbergs i en pressemelding. Fairtrade-ordningen sørger for at kaffebøndene er får en mer rettferdig betaling for kaffen de dyrker.

– Hvis kaffebøndene ikke tjener penger, forlater de yrket. Verdens kaffetørst ser bare ut til å øke, og derfor er det viktig å sørge for gode arbeidsforhold så man beholder de kaffeplantasjene som finnes i dag. Ellers risikerer vi at det blir mangel på kaffe om noen år, sier Helle Mjøs i Fairtrade Norge. Millioner av bønder og plantasjearbeidere lever i fattigdom. Lave råvarepriser på kaffe de tre siste årene, og mange mellomledd fra bonde til butikk, er en del av forklaringen, ifølge Fairtrade Norge.

– Dessverre ser vi samme tendenser i kaffeproduserende land som her hjemme, hvor den yngre generasjonen ikke ønsker å ta over gårdsdriften. Generasjoner med kunnskap om kaffedyrking kan gå tapt, sier Ulf Stensland i Löfbergs, som samarbeider med Fairtrade Norge.

Mange av dem som ikke kjøper Fairtrade-kaffe, vet heller ikke hva det er, viser undersøkelsen.

– Selv om nordmenn har høy kjennskap til Fairtrade-logoen, er kunnskapen om Fairtrade lav. Fairtrade er en internasjonal merkeordning for rettferdig handel, men forveksles med bistand. Noen tror vi selger egne produkter, sier kommunikasjonssjef Helene Formo i Fairtrade Norge. Formo mener Fairtrade-merkevareeiere som Löfbergs med kaffe og Mester Grønn med roser, bidrar til større interesse og økt etterspørsel etter Fairtrade-produkter. Egne Fairtrade-undersøkelser viser at de aller fleste er positive til Fairtrade, og at en viktig årsak til at det ikke selges mer rettferdig kaffe er dårlig tilgjengelighet og lite utvalg.

Powered by Labrador CMS