Nyheter

Foodora utvider tilbudet

Foodora er kjent som hjemleverandør av restaurantmat. Nå satser selskapet på en utvidet plattform, som skal inkludere alt fra dagligvarer og blomster til bøker og elektronikk.

Publisert Sist oppdatert

Sykkelbud med store rosa sekker på ryggen har blitt et vanlig syn i mange norske byer. Nå fyller de sekkene med nytt innhold. I dag lanserer Foodora sin nye «Butikk»-funksjon i appen og på foodora.no.

– Q-handel betyr quick-commerce, eller hurtighandel, på godt norsk. Vi gir nå kundene våre muligheten til å bestille forskjellige typer varer gjennom plattformen vår, og få de levert hjem på under en halvtime, sier daglig leder Elisabeth Myhre (bildet under) i Foodora Norge i en pressemelding.

Elisabeth Myhre i Foodora Norge.

Etterspørselen etter leveringstjenester vokser i hele verden, og Foodora har blant annet sett eksempler fra Asia og Sør Amerika som viser at denne typen leveranser kan utgjøre 10-20 prosent av virksomheten allerede etter ett år. Løsningen innebærer at butikker utover sin vanlige virksomhet også kan fungere som små lagre, og på denne måten konkurrere mot den tradisjonelle e-handelen.

– Vi har tidligere gitt restaurantbransjen mulighet til å tilspisse sin digitale businessmodell gjennom oss, og mener vi har lykkes bra med det. Nå gleder vi oss til å kunne gi andre bransjer den samme muligheten, sier Myhre.

Foodora er helt i startfasen av å rulle ut Q-handel, og begynner med et lite utvalg butikker i Oslo før sommeren. Målet er å bygge en plattform med butikker på størrelse med utvalget av restauranter som finnes på Foodora i dag.

– Vi er åpne for alle muligheter rundt hvilken type butikker vi skal tilby varer fra. Det kan være bokhandel, kiosk eller kostymebutikker. Trenger du et halloween-kostyme på 30 minutter, er målet at vi skal kunne levere det fra en av våre partnere. Kunder i dag vil handle på sine egne vilkår med skreddersydd utvalg og rask levering. Som markedsleder ser vi det som vårt ansvar å levere innovasjon og tjenester som dekker deres behov, sier Myhre.

En av partnerne som er med fra start er forlaget Strawberry Publishing.

– Bøker til folket! Det føles som en drøm å kunne tilby rykende ferske bøker på 30 minutter i Oslos parker denne sommeren. Som forlag er målet å kontinuerlig gjøre våre bøker synlige og tilgjengelige der folk ferdes. Vi har satt oss som mål at dette skal bli tidenes boksommer, drevet av rekordmange nordmenn som ferierer i eget land. Jeg ser fram til å se Frognerparken fylt med rosa Foodora-poser fulle av bøker, sier en mildt sagt optimistisk forlegger Jonas Forsang.

Powered by Labrador CMS