Nyheter

For mye kraft i Zalo

I ni år har Zalo hevdet å ha «enda mer kraft i hver dråpe». For lenge, mener konkurrent Procter & Gamble, som har fått mehold i Næringslivets konkurranseutvalg.

Publisert Sist oppdatert

Det var etter en reseptendring i 1998 at Zalo-flasken fikk påskriften «Mer kraft i hver dråpe», før den etter en ny endring i 2006 påsto å ha «Enda mer kraft i hver dråpe».

Ifølge Lilleborg må påstanden være grei all den tid sammenligningen henviser til den forrige Zalo-generasjonen. Det er ikke konkurrenten Procter & Gamble (P&G), som har oppvaskmiddelet Yes på det norske markedet, enige i. P&G mener det er så lenge siden reseptendringen at forbrukerne ikke lenger har et forhold til det gamle Zalo-produktet, og at påstanden «Enda mer kraft i hver dråpe» derfor vil oppfattes som at produktet er bedre enn konkurrentenes.

«Det må påpekes at jo lengre tid som er gått siden den forrige utgaven av produktet ble tatt av markedet, jo mindre relevant blir sammenlikningen. I dette tilfellet er det gått 9 år siden forrige utgave, og markedet har ikke lenger noe aktuelt forhold til det forrige produktet og da heller ikke noe relevant sammenlikningsgrunnlag. Påstanden er derfor egnet til å oppfattes som en sammenlikning med konkurrerende produkter av en gjennomsnittsforbruker», skriver P&G i klagen til konkurranseutvalget.

Konkurranseutvalget er ikke enig i at påstanden kan anses å være en uriktig sammenliknende reklame i strid med markedsføringsloven, men mener likevel den er villedende.

Påstanden «Enda mer kraft i hver dråpe» vil etter konkurranseutvalgets syn mest sannsynlig bli oppfattet av en alminnelig opplyst, rimelig oppmerksom og velunderrettet gjennomsnittsforbruker, som et utsagn om at Zalo nylig er kommet i en forbedret og mer effektiv utgave. Det er ikke omtvistet at Zalo kom i en forbedret utgave i 2006, og at det var da påstanden ble påført etiketten. Påstanden fremsto som relevant den gang. Etter det opplyste har Zalo imidlertid etter dette ikke fått endret innhold eller kommet i noen kvalifisert forbedret utgave. Forbedringen skjedde derfor for så vidt lang tid siden at påstanden ikke lenger gir forbrukeren et korrekt inntrykk av den faktiske situasjon», skriver utvalget i sin innstilling, og fortsetter:

«I dette tilfellet er det i dag ikke en relevant og redelig markedsføring å benytte en påstand om forbedring av eget produkt som sammenlikner med et produkt som var på markedet for ca. 9 år siden. Det er ikke lenger et aktuelt sammenlikningsgrunnlag som forbrukerne har noe forhold til. Påstanden har en markert plass på etiketten, innrammet i rødt, og har et budskap som etter konkurranseutvalgets syn er egnet til å påvirke etterspørselen. Konkurranseutvalgets syn er derfor at påstanden «Enda mer kraft i hver dråpe» er i strid med markedsføringsloven § 26 om villedende forretningsmetoder.

Slagordet «Én dråpe er nok» er kanskje uansett det beste, noe Lilleborg tilsynelatende er enig i. Til Dagbladet sier nemlig Lilleborg at de tar konkurranseutvalgets dom til etterretning, og nå har trykket opp nye etiketter med kun det opprinnelige slagordet «Én dråpe er nok». Produkter med den nye etiketten skal nå være på vei ut i butikk

Powered by Labrador CMS