Nyheter

For vanskelig med Easy

Det ble for vanskelig for Reitan Servicehandel å drive Easy 24 videre samtidig som 772 Yx-stasjoner skal inn i systemet. Selskapet tjente for dårlig på Easy 24, men Magnus Reitan har tro på konseptet om det hadde hatt 200 til 250 butikker.

Publisert Sist oppdatert

- Det er såpass store utfordringer knyttet opp til at over 700 bensinstasjoner innlemmes i systemet, at vi er nødt til å fokusere litt og knipe inn på de andre områdene vi er involvert i, forteller Magnus Reitan i Reitan Servicehandel.

INN I 7-ELEVEN

Easy 24-kjeden forsvinner helt fra Norge, Sverige og Danmark. Kjeden innlemmes i 7-Eleven så fort som mulig: Noen butikker omprofileres, mens noen må legges ned. Reitan innser at Easy 24-kjøpmennene vil bli skuffet. - Vi skal gjøre alt vi kan for å sørge for at alle butikkdriverne får tilbud om å drive en ny butikk i vårt system, poengterer Reitan.

- Vi har tidligere tatt beslutningen om at vi ikke skulle bygge videre på Easy 24 fremover, på grunn av Yx. Men hvis vi ikke gjør det, får vi aldri et kritisk volum på Easy 24 som gjør at kjeden får den lønnsomheten vi ønsker oss, forklarer Reitan.

LITE LØNNSOMT

Han mener at kjeden hadde hatt livets rett om den hadde hatt et par hundre butikker i stedet for dagens 16. Likevel innrømmer han at lønnsomheten har vært lavere enn forventet. - Det er ikke veldig overraskende at man støter på endel uforutsette utfordringer når man starter opp en helt ny kjede. Men det er klart at det har også litt å gjøre med at vi har så få butikker, og at apparatet som skal være rundt, er nesten det samme om det er 200 eller 16 butikker.

Reitan startet Easy 24 og 7- Eleven Express da veksten begynte å flate ut i Narvesen og 7-Eleven. - For å sørge for at Reitan Servicehandel fortsatt skulle ha sunn vekst, kom vi opp med dette konseptet. Men det er klart at nå er vekstproblematikken avblåst de neste årene, smiler Magnus Reitan.

TOMROM

- Vi tror fortsatt at det er et tomrom i det norske markedet mellom standard dagligvare og convenience. Det ligger et mulighetsområde der, men vi er nok ikke den aktøren som skal utnytte det gapet i den kommende perioden.

- Denne kursendringen er et resultat av knallharde prioriteringer. Vi er styrket i troen på hva vi kan oppnå med Yx-stasjonene, men det krever selvsagt stort fokus. Vi har gjennom vårt prøveprosjekt med å drifte bensinstasjonene Q8 i Danmark sammen med 7-Eleven oppnådd fantastiske resultater. Veksten har vært formidabel, både i forhold til omsetningen i butikk, men også på bensinsalget, sier Reitan.

Powered by Labrador CMS