Nyheter

Forbrukerne kårer Årets produkt

Nå skal forbrukerne kåre favorittdagligvarene sine. En undersøkelse blant 6 000 forbrukere skal peke ut de beste produktene i en rekke kategorier.

Publisert Sist oppdatert

Det finnes allerede en rekke kåringer av beste eller mest innovative leverandør, produkt eller lansering. - Men det er interne bransjehendelser, sier Terje Øveraas og Lieven Van de Vondel. De vil dra med seg forbrukerne, også, og sørge for at vinnerproduktene får en pr-effekt som også øker salget.

Årets produkt-kåringen startet i Frankrike for 20 år siden. De siste årene har den inntatt stadig nye land. Nå kåres de beste produktene på samme måte i 19 land, og i år debuterer produktvalget i Norge.

6 000 SVARER

Produsentene selv sender inn forslag på de nye produktene sine, som skal være lansert en gang mellom tre og tolv måneder før fristen. En jury siler ut eventuelle kandidater som ikke kan være med i kåringen, for eksempel fordi de er underlagt spesielle restriksjoner på markedsføringen (alkohol, tobakk) eller fordi de ikke representerer noen reell innovasjon.

Så er det opp til forbrukerne å si meningen sin. 6 000 av dem skal svare på en undersøkelse om hvilket produkt de ser som mest innovativt og mest attraktivt innenfor hver kategori, hvilke produkter de kjenner selv og hva de i tilfelle synes om dem.

Ut fra forbrukernes meninger kåres det så vinnere i en rekke kategorier. Hvor mange avhenger litt av hvor mange forslag som kommer inn. I landene som har noen års erfaring med kåringen, blir det rundt 25 vinnere.

Hensikten til Øveraas, som skal lede arbeidet i Norge, og Van de Vondel, som arbeider i det belgiske selskapet som har rettighetene i Norden, er å få til et prisutdelingsarrangement som bringer sammen handel, industri og markedsførere. - De som sliter med distribusjonen, har god anledning her til å møte kjedene, sier Lieven Van de Vondel.

ØKER SALGET

Vinnerne får retten til å bruke «Årets produkt»-logoen på emballasjen og i all markedsføringen i et år fremover. - Erfaringer fra andre land viser at produkter som allerdede har god distribusjon, øker salget med 8 til 15 prosent. Produkter som er i oppbyggingsfasen, øker med 20 til 40 prosent, ifølge Terje Øveraas.

Det er deltagerne som skal betale regningen. Å delta i undersøkelsen koster 24 000 kroner; de vinnerne som vil bruke logoen, må ut med 120 000. - De som ikke vinner, får en billig markedsanalyse, sier Øveraas.

Powered by Labrador CMS