Nyheter

Forbrukerne vil ha mer nøkkelhullsmat

I dag er det ett år siden nøkkelhullsordningen ble innført som felles nordisk merkeordning. Nå ønsker forbrukerne seg flere produkter med Nøkkelhullet.

Publisert Sist oppdatert

Det viser en undersøkelse YouGov Zapera har gjennomført i samarbeid med Nordisk Ministerråd.

– Vi ser at det utvikles stadig flere produkter som oppfyller kriteriene for å få Nøkkelhullet, og det er vi glade for. Produktutvikling i en sunnere retning er en av hovedmålsetningene med å ha en offentlig sunnhetsmerkeordning, sier divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

Kjennskapen til Nøkkelhullet er god i alle tre landene. I Danmark kjenner nå 83 prosent av de innkjøpsansvarlige til merket. I Norge er tallet 89 prosent og i Sverige, som har brukt Nøkkelhullet i 20 år, kjenner 98 prosent av de innkjøpsansvarlige til merket. I Sverige finnes det rundt 2 500 nøkkelhullsprodukter på markedet, i Norge og Danmark er det minst 500.

75 prosent av danskene mener det er et svært lite eller lite utvalg av nøkkelhullsmerkede varer i butikkene. Svenskene har naturlig nok langt flere nøkkelhullsmerkede produkter enn Norge og Danmark, siden merket har vært i bruk der i 20 år. Likevel mener 31 prosent av svenskene at det er svært lite eller lite utvalg av slike produkter. I Norge synes 60 prosent at det er et lite utvalg, og nesten halvparten svarer at de ville kjøpe flere nøkkelhullsprodukter hvis utvalget var bedre.

– Dette viser at det er et stort marked for matvarer som oppfyller kriteriene for Nøkkelhullet, og det er en fordel for produsentene at dette markedet er nordisk, påpeker Klepp.

I alle tre land har det vært en stigning i tilliten til merkeordningen siden 2008. I Danmark og Norge har én av fire nå tillit til merket. Nesten halvparten av svenskene har tillit til Nøkkelhullet. Nesten 70 prosent forbinder Nøkkelhullet med sunnhet i Norge og Sverige. I Danmark er tallet 45 prosent.

Hver fjerde svenske som handler mat, mener at Nøkkelhullet gjør det enklere å velge sunne matvarer når de er i butikken. I Norge er tallet 14 prosent, og i Danmark synes 8 prosent at Nøkkelhullet letter prosessen med å velge sunne matvarer.

Powered by Labrador CMS