Nyheter

Fornyer DLF

OSLO: Dagligvarer er erstattet med forbruksvarer. Småbedrifter og unge ledere får egne nettverk. Dagligvareleverandørenes Forening vil fornye foreningen og frister med økt bruksverdi for flere enn toppsjefen.

Publisert Sist oppdatert

- DLF skal være et forum for flere enn bare toppsjefene. Vi har etablert et nettverk for de logistikkansvarlige, og i år etablerer vi et nettverk for unge ledere. Kall det gjerne morgendagens toppsjefer hos leverandørene. Vi kommer også til å etablere et eget nettverk for mindre leverandørbedrifter, slik at deres behov bedre kan settes på dagsorden, sier adm. direktør Helge Hasselgård i Dagligvareleverandørenes Forening (DLF) til Handelsbladet FK.

KJØLIG FORHOLD

Helge Hasselgård har snart sittet ett år i lederstolen for bransjeforeningen som favner 90 leverandører til dagligvarebransjen. Han har allerede besøkt et 50-talls bedrifter, og i år får resten besøk. Hasselgård har også brukt mye tid på de store kjedeaktørene i handelen. Disse har hatt et heller kaldt forhold til DLF, etter at tidligere direktør Bjørn Eidem gikk i strupen på kjedene i forbindelse med den såkalte bonussaken. Nå er forholdet blitt mer normalisert.

Samtidig pyntes DLF for å friste leverandørene til et mer aktivt medlemskap. 80 personer med logistikkansvar har allerede vært samlet for å diskutere servicegrad og distribusjon, etter flere løypemeldinger om misnøye i enkelte forhold. For DLF, som favner fra merkesterke Orkla til nykommere i hyllene, er den nye strategien et middel for å vinne kampen om hva bedrifter og ledere vil bruke tid på.

Fornyelsen gjør at de nye salgskanalene for dagligvareleverandørene får mer plass. Internt er ordet dagligvarer byttet ut med forbruksvarer. De fleste dagligvareleverandører er også leverandører til servicehandel og faghandel. Der møter leverandørene ofte de samme eiermiljøene som i dagligvarebutikkene. I foreningen heter det nå at DLF skal være et felles merkevareforum for leverandører av forbruksvarer.

MERKEVAREBYGGING

Arcus, som er i posisjon for butikksalg, er blant medlemmene i DLF. Det samme er Hallvard Lerøy i fiskerikonsernet Lerøy. Som Handelsbladet FK fortalte i forrige uke, posisjonerer Lerøy seg for en større plass i fiskediskene i dagligvarebutikkene.

- Det må bli mer merkevarebygging i ferskvarediskene. Det er jo litt spesielt at du må ut på lageret for å se merkevarenavnene på fiskekassene, mens det er navnløst i diskene. I ferskvarediskene tror jeg det er mye å hente for både leverandører og handelen når det gjelder merkevarebygging, sier

DLF-sjefen.

- Hva er DLFs holding til handelens egne merkevarer?

- Vi ser at de er kommer for å bli, og at det er en del av strategien til de fleste i handelen. Vi kan ikke annet enn å argumentere for industriens merker med vekt på innovasjon, verdiskapning og merkestyrke. Så er vi opptatt at det blir en konkurranse med like vilkår mellom industriens merker og handelens merker, sier DLF-sjefen.

Powered by Labrador CMS