Nyheter

Først til 400

JESSHEIM: Kiwi kom først til 400 butikker, 13 dager før Rema 1000. - Nå tar dere oss aldri igjen, sier Kiwi-sjef Per-Erik Burud, som satser på ytterligere 200-300 butikker i Norge. Neste delmål er å åpne 100-millionersbutikker, og så bli markedsleder.

Publisert Sist oppdatert

Målt i antall butikker er det Joker som er Norges største kjede, men med planlagte 30-35 nye hvert år fremover fyker snart Kiwi forbi. Kjeden åpnet nylig sin butikk nummer 400, på Jessheim. 31. januar åpner Rema 1000 sin 400. i Spikkestad. - Men da har vi åpnet enda flere, bedyrer Kiwi-sjef Per-Erik Burud, som er sikker på at konkurrenten ikke greier å ta dem igjen.

- Bare tull, sier regionsjef Bent Evensen i Rema, som var på inspeksjon hos konkurrenten samme dag som Remas egen butikk på Jessheim ble nyåpnet.

Men skal vi tro på ekspansjonsplanene til de grønne og blå, så får Per-Erik rett. Mens Rema satser på rundt 20 butikker i året de neste fem åra, går Kiwi for 30-35. - På sikt ser vi for oss 600-700 Kiwi-butikker i Norge, sier Burud. Og omsetningen skal øke minst 1,4 milliarder i året fremover. - Men hva med bruttofortjenesten da?

- Ja, nei den går til helvete, utbryter Per-Erik. - Neida, men for oss er volum og økt omsetning det viktigste. Vi er fornøyde med bruttofortjenesten i dag, og tåler å kjøre på ytterligere. Når snittomsetningen øker, og den organiske veksten er så god som den har vært, så greier vi hvert år å senke kostnadene. Da kan vi også senke prisene, og det vil vi fortsette å gjøre, presiserer han.

FLERE STORE

Nå er målet å bli markedsleder. 20 milliarder i 2012 skal forhåpentligvis oppfylle det ønsket. Samtidig vil kjeden åpne enda flere store butikker. Snittomsetningen på cirka 33 millioner skal opp. Det bidrar blant annet den nye butikken på Gystad på Jessheim til, med sine 1 000 kvadratmeter og mål om 60 millioner i omsetning. - Vi satser på 1 500 kvadratmeter store enheter med mer weekendsortiment og opp mot 100 millioner i omsetning, forteller Per-Erik Burud. Den største i dag ligger på rundt 70 millioner kroner.

Men i tillegg skal kjeden også satse på mindre bybutikker og søndagsåpne butikker, som den som åpnet på Bryne rett før jul. Den første bybutikk-piloten dukker opp i Oslo før påske. Her er det snakk om justert sortiment: mindre hundemat, mer convenience. - I store byer trenger vi ikke butikker med svære hundematsekker. Her er det jo bare små pelsdotter som katter likevel. Det handler om å tilpasse sortimentet enda bedre til kundekretsen, forklarer Kiwi-sjefen.

Men det blir vanskeligere og vanskeligere å finne de gode lokalene, skal vi tro Kiwi-gründer Tor Kirkeng, spesielt nå som en større og større andel av nyetableringene i Kiwi er nybygg. - Vi er mye mer målbevisste nå enn før, og er mer kresne på valgene. Sånn som i nord er jo alle de andre kjedene på plass. Der kommer vi litt seint inn, så vi må jobbe grundig og målbevisst, sier Kirkeng, som likevel deler Buruds ambisjoner.

- Utviklingen i kjeden har gått over alle forventninger, og det ser ikke ut som det tar slutt heller, tilføyer Kirkeng, som da han startet kjeden aldri drømte om 400 butikker.

Powered by Labrador CMS