Nyheter

Første franchise i Fredrikstad

Publisert Sist oppdatert

Franchise er en forretningsmodell hvor selskaper leier ut rettighetene til sin merkevare og forretningskonsept til en annen næringsdrivende kalt franchisetaker. Hurtigmatkjeder som McDonalds og Burger King er typiske eksempler på kjente franchisekjeder. I Norge er også Rema 1000 og flere andre butikkjeder drevet etter franchisemodellen. McDonalds kom først til Norge i 1983 mens Rema 1000 startet sin franchisedrift på 70-tallet. Det de færreste vet er at Norges aller første tradisjonelle franchise ble drevet av en forretningskvinne i Gamle Fredrikstad på begynnelsen av 60-tallet.

I Voldportgaten 70 i Gamle Fredrikstad fantes det på 60-tallet en Harper skjønnhetsalong. Denne var del av Harper-kjeden som ble stiftet av Martha Harper. Hun var en canadasisk tjenestepike som mot alle odds bygget et forretningsimperium som i storhetstiden på 30-tallet besto av over 500 skjønnhetssalonger på verdensbais. Alle var drevet etter den moderne franchisemetoden og Martha Harper blir ofte omtalt som oppfinneren av franchise som forretningsmodell. Harper-kjeden kunne smykke seg med en eksklusiv kundeliste og det er kjent at celebriteter som Tsaren av Russland, Keiser Wilhelm av Tyskland, og Woodrow Wilson sverget til «The Harper Method».

Lars Hellestræ driver siden Agenturer.no, som blant tilbyr informasjon for franchisetakere. Han har satt seg grundig inn i historien til Harper-kjeden.

– Jeg har snaket med både Rochester Museum & Science Center som holder de historiske arkivene til Harper-konsernet og Jane Pitt som har skrevet den mest anerkjente biografien om Martha Harper og begge kan bekrefte Harper-Salongen i Gamle Fredrikstad var den eneste salongen Harper hadde i Norge. I 1962 var den faktisk en av kun 3 gjenlevende Harper-salonger i hele Europa. Dette var lenge før McDonalds, Rema1000, og andre tradisjonelle franchisekonsepter så Harper-salongen i Voldportgaten 70 var etter alle solemerker Norges første franchisetaker, sier Lars Hellestræ i en pressemelding.

Franchise har siden den gang opplevd en enorm vekst i Norge og det estimeres at det nå finnes omkring hundre tusen sysselsatte innunder ulike franchisekonspter.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagligvarehandelen - nye saker på nett hver dag og 28 papiraviser i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg totalabonnement. Vi har disse tilbudene:

Dagligvarehandelen
Totalabonnement
12 mnd

4110,-

KJØP

Dagligvarehandelen
Digitalabonnement
12 mnd

2850,-

KJØP

Powered by Labrador CMS