Konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla.

Nyheter

Fortsatt vekst i Orkla

Orklas driftsresultat økte i 1. kvartal 2017 med 10 prosent, til 900 millioner kroner. Omsetningen økte med 5 prosent, til 9,08 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Fremgangen var i hovedsak relatert til vekst innenfor Orklas merkevarevirksomhet. Omsetnings­veksten var drevet av Orkla Confectionery & Snacks, Orkla Care og Orkla Foods. Orkla Food Ingredients hadde organisk tilbakegang i kvartalet, primært som følge av prisnedgang på mandler og smørblandinger.

Orklas merkevarevirksomhet økte driftsresultatet med 7 prosent, til 921 millioner kroner. Merkevare-virksomheten hadde en rapportert omsetningsvekst på 6 prosent og en organisk vekst på 1,6 prosent.

– For 12. kvartal på rad kan vi vise til organisk salgsvekst i markedet, preget av sterk internasjonal konkurranse. Fortsatt er det vekst i de fleste av de markeder Orkla opererer i, selv om veksten er avtagende. Jeg er tilfreds med at vi denne gangen kan vise til en vekst som er noe større enn markedsveksten, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka i en pressemelding.

Hittil i år er det gjort en rekke tiltak for å styrke konkurransekraften til Orklas merkevare­virksomhet. 500 mill. kroner skal investeres i ny teknologi og effektivisering av pizza­produksjonen på Stranda (Norge). Orkla Food Ingredients har styrket sine posisjoner innenfor iskrem- og bakeriingredienser som følge av kjøp av tre salgs- og distribusjonsselskaper, i Tyskland, Nederland og Storbritannia.

Orklas virksomheter i Finland innenfor matvarer, sjokolade og snacks er samlet i ett selskap under en felles ledelse. Det er besluttet å gå ut av majonesbaserte salater i Norge, legge ned marsipan­produksjonen i Italia og flytte sjokoladeproduksjonen i Latvia til nye lokaler.

Resultat fra tilknyttede og felleskontrollerte selskaper økte med 5 prosent, til 485 millioner kroner. Sapas resultat økte med 49 prosent, og Orklas andel utgjorde 312 millioner kroner. Fremgangen i Sapa skyldtes i hovedsak økt inntjening fra en høyere andel av salg fra videreforedlede produkter samt kontinuerlige interne forbedringer.

Hydro Power økte drifts­resultatet med 23 prosent, til 54 millioner kroner. Økningen skyldtes i hovedsak høyere kraftpriser, mens produksjonsvolumet ble noe lavere.

Orklas resultat før skatt økte med 4 prosent, til 1.295 milioner kroner.

Powered by Labrador CMS