Oslos mest kjente aviskiosk, Narvesen Karl Johan, benyttes som kulisse i Aftenpostens nye reklamekampanje «De skråsikre». Foto: Aftenposten

Nyheter

Fortsetter skråsikker-kampanje

Aftenposten vil fortsette å kurere skråsikkerhet i en ny kampanje. Om kuren også hjelper på løssalget, gjenstår å se.

Publisert Sist oppdatert

I 2020 startet Aftenposten kampen mot skråsikkerhet med en ny reklamekampanje, der publikum møter en mann som oppsøker fastlegen for å finne ut hvordan han kan bli kurert for sin skråsikkerhet.

I disse dager rulles en helt ny kampanje ut fra mediehuset, hvor det viser seg at hovedpersonen fortsatt ikke er helt kurert. Nytt av året er at han nå har startet en slags fagforening sammen med andre skråsikre. De leser bare overskrifter, og mener at skråsikkerhet er en livsstil.

– Vi er veldig fornøyde med resultatene fra forrige kampanje, og håper at denne forlengelsen av skråsikkerhetstemaet vil fortsette å bygge opp den tydelige posisjonen i markedet vi jobber mot. Forhåpentligvis vil det føre til at enda flere opplever Aftenposten som et naturlig sted å besøke hvis de liker å lese litt mer enn bare overskrifter, sier markedskonsluent Madeleine Reuterdahl (bildet) i Aftenposten.

– Etter hvilke parametere måler dere resultatene?

– Med merkevarearbeidet til Aftenposten så er det to ting vi ønsker å påvirke. Det ene er driverene til posisjoneringen vår, hvor målet vårt er å få frem nyanser og å vise leserne at verden ser annerledes ut fra ulike ståsted. Og hvis det er noe nyhetsbildet har vist oss de siste årene, så er det at skråsikkerhet ikke bringer oss særlig langt. Det andre er å øke reklameoppmerksomheten så folk tenker mer på oss i hverdagen. Vi vet at mange liker, og bruker Aftenposten innimellom. Vi håper med dette at vi kan minne folk på å bruke oss enda oftere. Hvis flere tenker på oss hyppigere, ser vi positiv effekt av det gjennom totalsalget, skriver Reuterdahl i en epost til Dagligvarehandelen.

Vi gjør flere tiltak internt for å holde papiravissalget stabilt, men ingen spesifikke tiltak for å øke løssalget.

Ifølge Reuterdahl kan man ikke uten videre si at kampanjen har bidratt til nye Aftenposten-lesere, eller økt løssalg i landets dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner.

– Skråsikkerhetskampanjen har ikke som målsetning å være konverterende i seg selv, det er en merkevarekampanje for å øke oppmerksomheten til Aftenposten, understreker hun.

– Gjøres det andre tiltak for å øke løssalget av papiravisen?

– Vi er en abonnementsavis, så vi er først og fremst opptatt av å selge innholdet vårt, så kan hver enkelt abonnent velge hvordan de liker å konsumere det best. Enten det er på papir, på nett, gjennom lyd eller med alle tre samtidig. Vi gjør flere tiltak internt for å holde papiravissalget stabilt, men ingen spesifikke tiltak for å øke løssalget. Men ved å være synlige for flere gjennom merkevarekampanjen, kan det hende at det også hjelper løssalget, siden vi ser effekt totalt sett når vi får økt reklameoppmerksomhet, poengterer Madeleine Reuterdahl.

Den nye merkevarekampanjen vil bare gå i digitale kanaler, og vil fungere som en overgang fra det gamle til det nye konseptet. Legekontor-reklamene vil fortsette å gå på TV ut året, og byttes deretter helt ut med «De skråsikre» fra 2023.

Powered by Labrador CMS