Nyheter

Fra de ansattes ståsted

Årets første måned er over og jeg kan nesten ikke tro at tiden gikk så fort. Jeg har hatt en helt fantastisk start på året med spennende opplevelser i butikken hver eneste dag. Forrige uke kommer jeg til å huske lenge...

Publisert Sist oppdatert

På mandag fikk jeg tilbud om å holde foredrag om motivasjon for en bedrift og på tirsdag fikk møte den nye Ica-sjefen, som plutselig troppet opp i butikken sammen med Handelsbladet FKs redaktør. Dagen etter ble jeg intervjuet av en avis der jeg snakket om mine små kunder som jeg har et meget nært forhold til, og på torsdag hadde vi tidlig feiring av skreisesongen med skreishow.

Og midt i varepåfyllingen på fredag fikk jeg telefon fra NRK P1, som ville snakke med meg om helgehandel på direktesending. Det var kjempegøy, og spesielt moro at de kom da vi hadde skrei- og skalldyrshow.

Hele uken gikk jeg og passet på at alle fisk- og skalldyreksponeringer var perfekte og velfylte, og at det ikke var kø ved fiskebåten eller i fiskedisken. På lørdag da jeg kom på jobb måtte jeg selv trå til i fiskedisken for å hjelpe mine ansatte å ekspedere alle kundene.

Det er lenge siden jeg har ekspedert i fiskedisken, og i de mest hektiske øyeblikkene følte jeg meg akkurat som en fra «undercover boss». Jeg fikk med meg ting som jeg ikke har tenkt over, og at jeg ikke burde være så streng med mine ansatte når jeg til daglig går og «kommanderer» hvordan ting skal være.

Jeg var ikke direkte stressa, men jeg visste ikke helt hvordan det føles på kroppen når en kunde skal kjøpe ti ulike ting fra disken og i tillegg ønsker tips til tilberedning og hvilken pasta som passer best til. Og at fire kunder prøver å spørre deg om noe samtidig. Jeg måtte konsentrere meg skikkelig for å velge riktig PLU for riktig vare, og ikke pakke noe i plastboks som egentlig skal pakkes i papir.

Det var godt å ha min ferskvaresjef Angela ved siden av meg. Hun ga meg veiledning hele veien, og hvisket ting som «Olga, ikke ta den boksen, den skal pakkes i papir» og «Olga, sett riktig skilt tilbake på riktig fisk». Det er lenge siden jeg var så sliten som etter de timene i fiskedisken med nonstop ekspedering, men jeg er veldig glad jeg fikk være en del av laget i de hektiske øyeblikkene.

På vei hjem hadde jeg masse tanker om hvordan jeg kan gi beskjeder og oppgaver til mine ansatte på en annen måte. Jeg har faktisk begynt å se annerledes på veldig mye i butikken, og jeg gleder meg til å øve mer på å bli raskere til å behandle kunder, slik at jeg kan utføre alle de oppgavene som mine ansatte klarer med høyt tempo, like bra.

I det siste har jeg sett på butikken med «kundens øyne», men nå skal jeg i tillegg bruke enda mer tid sammen med mine ansatte i ferskvareavdelingen og ikke kun på gulvet og i kassa. Jeg oppfordrer alle til å bytte plass med en medarbeider av og til. Jeg tror det er viktig for en butikksjef å vite hvor skoen trykker, og selv se hvor verdiene skapes.

Olga :-)

Powered by Labrador CMS