Foto: Innovasjon Norge, Yngve Ask

Nyheter

Fransk interesse for norske matopplevelser

Franskmennene viser nå stor interesse for det Norge kan by på av lokalmat i samspill med kultur- og naturopplevelser, forteller Innovasjon Norge

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag 3. november arrangerer Innovasjon Norge og Visit Denmark pressearrangementet Saveurs du Nord, en reise gjennom Smaker fra Nord.

– Frankrike er kjent for sin rike kulturhistorie, og franskmenn er mer enn gjennomsnittet opptatt av kvalitet og lokalmat, derfor er dette et viktig marked for Norge, sier direktør Tove Eliassen i Innovasjon Norge i Paris i en pressemelding.

En rekke norske og danske lokalmatprodusenter og reiselivsaktører vil være til stede i Paris for å gi pressen en smakebit av hva turistene kan forvente seg på reise gjennom Norge og Danmark.

Salma og Fenalår fra Norge er blant de norske matproduktene som er til salgs i Europas gourmethovedstad, og Røros F&B Group er i Paris for å teste ut responsen i det franske markedet. Norsk lokalmat i butikkhyllene gir en liten smakebit på opplevelsen de bevisste franske turistene kan få på en reise i Norge. Frankrike er et gourmetland som i mange år har vært flinke på merkevarebygging av lokalmat.

– Det er ikke for ingenting at det franske kjøkkenet er på verdensarvlisten, og lokale matskikker en viktig del av det franske reiselivsproduktet, derfor er de også opptatt av dette når det gjelder mat fra andre land, sier Eliassen. Så interesserte er de, at norsk mat allerede kan kjøpes i de eksklusive butikkene i Paris.

– For å være konkurransedyktig i det internasjonale markedet setter vi i Innovasjon Norge fokus på markedsbehov, merkevarebygging, ekthet, kvalitet, rå natur, kultur og bærekraft som konkurransefortrinn når vi bistår norske mat- og reiselivsleverandører som ønsker å vokse, sier Inger Solberg, direktør divisjon bærekraft.

Powered by Labrador CMS