Nyheter

Freia styrket på sjokolade

Kraft Foods (Freia) har styrket sin posisjon som landets største sjokoladeselger. Ifølge en måling fra Nielsen har selskapet økt sin markedsandel fra 50,4 til 51,5 prosent de siste året.

Publisert Sist oppdatert

Samtidig har Nidar fått redusert sin sjokoladeandel fra 27,2 til 26,6 prosent. Det er Dagens Næringsliv onsdag som presenterer Nielsen-tallene i forbindelse med en reportasje om sjokolademarkedet.

Utfordreren Brynhild Gruppen har styrket sin posisjon og har nå 5,3 prosent andel av sjokolademarkedet. Galleberg har i samme periode fått redusert andelen sin svakt fra 3,7 til 3,6 prosent, i følge Nielsen-målingen.

Sjokolademarkedet i Norge er på drøyt 4,1 milliarder kroner, og de siste 52 ukene har salget økt med 8 prosent. I volum er veksten 4,2 prosent. I løpet av 2010 blir det 23 lanseringer og relanseringer i sjokolademarkedet i Norge. Freia leder an med 13 lanseringer, mens Nidar har 10, ifølge reportasjen i Dagens Næringsliv.

Nidar har gått noe tilbake på sjokoladesiden, selv om det er enkeltprodukter som har god vekst. Men som godterileverandør holder Nidar fremdeles skansen som landets største med en markedsandel på cirka 32 prosent, foran Freia.

– Våre markedsandeler har gått litt tilbake i der siste, men det svinger jo litt hele tiden. Vårt mål er å være Norges ledende godterileverandør, sier kommunikasjonsrådgiver Marte Schomacker i Nidar til Dagens Næringsliv.

Powered by Labrador CMS