Nyheter

Friele satser tungt på kapsler

Kaffehuset Friele lanserer i disse dager den nye serien «di Amore» for å posisjonere seg sterkere i det voksende kapselmarkedet. Målet er en markedsandel på 12 prosent i løpet av 2014.

Publisert Sist oppdatert

Friele skal bruke 10 millioner kroner i massiv markedsføring og eksponering i butikkene. Rema 1000 og Bunnpris har ryddet plass til den nye serien fra 1. februar av, og i mars kommer også Ica på kundelaget. ”di Amore” er en serie med espresso og lungo kaffe og kapslene er konvertible med kaffemaskinene fra Nespresso.

Kaffehuset Friele har satset mye med smak og design, for det er trangt om plassen i kampen om det nye vekstmarkedet. Slagordet for den nye serien er ”Nytelse i hver kapsel”, og internt i Friele er optimismen stor i forbindelse med lanseringen. Det såkalte enkoppmarkedet med puter og kapsler er i kraftig vekst og betalingsvilligheten er stor. Kaffeprodusentene satser på at den nye generasjonen med kunder tar med seg urbane kaffevaner fra cafebarene og inn til dagligvarebutikken. - Det er viktig for oss å være tidlig ut og frempå, for det skjer store endringer i markedet. ”di Amore” blir en viktig serie i kundekampen i denne delen av markedet. Samtidig må vi sikre posisjonen i det tradisjonelle kaffemarkedet, sier Heine Eliassen til Handelsbladet FK.

Målene med lanseringen er 10 prosent markedsandel i 2013 og 12 prosent i 2014, og at ”di Amore” skal ta lønnsomme markedsandeler fra kapselsalg på nettet og i andre salgskanaler. Friele utfordrer også Nespresso og i lanseringsinformasjonen til kjedene heter det at den nye serien er ”et fullgodt og mer tilgjengelig alternativ til Nespresso”.

Nisjer i vekst

En fersk oversikt over kaffesalget i dagligvarebutikkene viser at filtermalt kaffe dominerer med en volumandel på 76,8 prosent og en verdiandel på 64,1 prosent. Men andelene er blitt redusert med henholdsvis 1 og 1,9 prosentpoeng det siste året. Trenden er klar og den er økende; salget av hele kaffebønner, espresso og puter/kapsler tar andeler, selv om andelen av totalmarkedet fremdeles er lav. Salget av puter/kapsler har økt verdiandelen fra to til 4,8 prosent i løpet av det siste året, og farten er økende. Tar man også med salget via nett og elektrobutikker er prosentandelen betydelig større. - Totalforbruket av kaffe er svakt nedadgående, men vi ser samtidig at det er kraftig vekst i nisjemarkedene. Det tror jeg bare vil forsterke seg fremover, så derfor er det viktig å være tilstede med gode konsept, sier markedssjef Heine Eliassen i Kaffehuset Friele.

– Mange kjøpmenn er bekymret over at elektrobutikkene i økende grad selger kaffe og kapsler?

– Det er en salgskanal som dagligvare ikke behøver å være spesielt bekymret for. Det kan tvert imot være en rekrutteringskanal for nye kunder. Folk som kjøper kaffemaskiner i elektrobutikkene kjøper gjerne med kaffe for å prøve ut maskinen. Dagligvarebutikkene stiller sterkt når det skal kjøpes inn mer, sier Eliassen.

Flere nyheter

Kaffehuset Friele kommer med flere nyheter i dette lanseringsvinduet. Friele Barista-serien med hele kaffebønner har vært en suksess, og nå kommer en av bestselgerne Ipanema Bourbon også som filtermalt kaffe. Ica Supermarked har gitt nykommeren hylleplass. Kaffen kommer fra en farm i Brasil der Friele er medeier, og et av målene er økt verdi i filterkategorien. Friele relanseer også Friele Senseo serien i nytt og mer moderne design og lanserer også Cappuccino Choco som en ny variant i forbindelse med oppgraderingen.

Powered by Labrador CMS