Nyheter

Friskere på fairtrade

SAUDA: Rimi Sauda tar ledelsen på rettferdighetsmerkede produkter. Butikken er pilot på fairtrade i Ica. Nå har kjøpmann Jan Øvrebø sparket igang etterspørselen med en ukes fairtradekampanje, og ser allerede nå at roser blir storselger nummer fire.

Publisert Sist oppdatert

Det er på drikkevarene fairtrade-salget har gått best hittil. Juice, kaffe og te. - Det er dette som er volumproduktene, sier Jan Øvrebø. Han har drevet Rimi Sauda i 15 år, og smiler bredere enn på lenge.

- Nå er det et nytt produkt som seiler opp: roser, forteller Rimi-kjøpmannen. - Vi har hatt utrolig godt salg av fairtrade-rosene. Vi må bestille mer og mer for hver helg, sier han.

FAIRTRADE I HELE KJEDEN

Sauda var Norges første fairtradekommune. Men da Forbrukerinspektørene var på besøk for å se på hvordan det sto til i praksis, fant de heller dårlig utvalg i butikkene.

- Etter den reportasjen tok Thor Linge tak i saken, forteller Øvrebø. Han roser kjededirektøren for rask reaksjon. Ikke bare har Sauda fått pilotbutikk som skal ha minimum 30 fairtrade-produkter i sortimentet, men hele kjeden får på plass 17 fairtrade-produkter i grunnsortimentet.

Det utvidede sortimentet har kjøpmannen plukket ut i samarbeid med fairtrade-komitéen i Sauda og leverandøren Alternativ Mat. Han regner med at det må til justeringer. Ikke alt selger like godt, og nye ting vil komme inn. Men nå har butikken fått inn alt fra q-tips og bomullsskiver til honning, speltkaker, sjokolade og ris.

KAMPANJE

Avsparket tok Rimi Sauda med en ukes fairtrade-kampanje. Annonser i aviser og demoer skulle gjøre kundene oppmerksomme på hvilke varer som faktisk finnes i butikken, og hva merkingen innebærer. Lokalt er det Kiwi, Mega og Coop Marked som er konkurrentene, og så langt er det Rimi som har flest produkter å tilby.

- Produktene er gode, og mange sier at de er villige til å betale litt ekstra når de vet at det hjelper produsentene, sier Jan Øvrebø.

Han har valgt en løsning der faitradeproduktene plasseres i den kategorien de hører til, fremfor å lage et eget hjørne til produktene. Dermed kan kundene velge mellom billige emv-produkter, kjente merkevarer og litt dyrere fairtrade.

Fremover tror Øvrebø på økning. - Fairtrade er ikke noe blaff. Jeg tror antallet produkter vil øke, selv om mange av dem blir nisjeprodukter, men vi må tilpasse spekteret ut fra hva kundene er villige til å kjøpe. Vi må styre sortimentet i samarbeid med kundene våre, understreker fairtrade-kremmeren i fairtradekommunen.

Powered by Labrador CMS