Her er Jan Tore Borgersen på Riksmøtet til Reitan Convenience i 2014.

Nyheter

Froosh vil ta førsteplassen fra Bama

Smoothie-salget til Froosh Norge ga en omsetning på 22,3 millioner i 2014, en økning på over 300 prosent sammenlignet med 2013. Drømmen er å ta over markedslederplassen fra Bama allerede i 2016.

Publisert Sist oppdatert

I 2013 hadde leverandøren 6,2 millioner kroner i omsetning og solgte 200 000 liter. I 2014 ble det solgt 624 000 liter fruktsmoothie fra Froosh i Norge. Men året endte likevel med et minus på grunn av «investeringer og økning av ansatte». Prognosene for 2015 viser allerede en ytterligere vekst på 117 prosent, og ta har man tatt forsiktig i, forsikrer Froosh Norge-sjef Jan Tore Borgersen.

Som Handelsbladet tidligere har omtalt, satset Coop på smoothie fra Froosh i 2014. – Da Coop satset på oss, satte vi inn alt vi hadde. Og vi intensiverer samarbeidet i 2015, sier Borgersen.

Mesteparten av Coop-salget var de små 1,5 dl-bokserne med Froosh Shorty. Det gikk 2,7 millioner slike bokser i 2014 og i 2015 leveres alle boksene Froosh klarer å produsere til Coop i Norge. I 2016 åpner en ny linje for shorty, og da får man også kapasitet til å forsyne andre land med disse variantene. I tillegg til Coop er Froosh inne i kbs og i en del butikker i Meny-Ultra.

– Hva med øvrige kjeder?

– Vi har kjempelyst til gå inn i flere kjeder, og håper det vil skje i år. Men først vil vi øke satsingen på kbs og Horeca som har ligget litt nede etter at vi begynte å satse på Coop, sier Jan Tore Borgersen.

Froosh Norge ble etablert i 2012, og Borgersen har ledet selskapet siden starten. Han innrømmer at det har vært tunge år.

– De første årene var veldig tunge, men samtidig oppløftende. Men vi har aldri mista trua, og er et veldig bra team, sier Borgersen, som føler at 2014 ble et endelig gjennombrudd.

Men 2014 fikk ikke den avslutningen Froosh Norge hadde drømt om. Sent i november fikk Jan Tore Borgersen påvist kreft med spredning, og han er nå under beintøff behandling på Radiumhospitalet. Det intensiverte jakten på en nestkommanderende med kjedeerfaring, som kan håndtere kontakten med kjedene, som viser økt interesse for smoothieleverandøren.

– Vi ville ha den beste KAM-en! Gjerne en med erfaring fra Bama, sier Jan Tore Borgersen og ler. Det ble ingen fra Bama, men allerede neste uke starter en senior kjede-salgssjef i Froosh Norge.

Det er en kjent sak at Bamas sterke posisjon gjør konkurransen tøff for Froosh og andre smoothieleverandører. I de andre nordiske landene er Froosh for lengst markedsleder, men i Norge har det tatt lang tid å etablere seg.

– Målet er å overta markedsposisjonen til Bendit. Jeg tror det skjer i 2016 eller 2017. Vi må jo tørre å si det høyt, ikke sant? Vi må visualisere at det kan skje, ellers skjer det aldri. Vi sloss jo mot et fantastisk godt konsern og et superbra produkt, sier en offensiv Jan Tore Borgersen.

Powered by Labrador CMS