Nyheter

Frukt skjerper handlelysten

Lekker frukt inspirerer kunden. Hun fyller opp med fruktdiskens fristelser, og blir generelt i så god stemning at hun tar med seg litt av hvert annet også.

Publisert Sist oppdatert

? Frukt gir fine farger og god lukt i butikken. Frukten inspirerer kunden til å handle. Den skaper jul i butikken, sier Lars Gulbrandsen, daglig leder i Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker. Han legger vekt på «spin-off»-effekten av å satse på frukt under julehandelen. Pengene sitter litt løsere, og kunder med en positiv frukt-opplevelse i bånn lar seg lettere rive med i sin videre ferd i butikken.

Røde epler og clementiner? Røde norske epler er typisk jul. Jeg vil slå et slag for dem. De er ikke så lette å få tak i, men for den som klarer det er det veldig bra, sier Gulbrandsen. Ring grossistene og spør etter aroma-epler er tipset. Den store bestselgeren til jul er selvfølgelig clementiner, men Lars Gulbrandsen påpeker også at det er verdt å satse bredere på fruktsiden. ? I likhet med mange andre varegrupper er det storsalg av frukt under julehandelen. Fruktsalat er populært. Der kan det meste puttes oppi, for eksempel bananer, meloner, ananas, kiwi, epler, pærer, appelsiner?., sier han.

Powered by Labrador CMS