Nyheter

Fruktbar sameksistens

LOM: Fjellbygda Lom har to dagligvarebutikker, begge ligger ved samme rundkjøring midt i bygdesentrum. Den ene er, og har vært, Coop Mega. Den andre var Joker, men ble Kiwi. Da økte omsetningen med 50 prosent på ett år. - Profilene er som skapt for samlokalisering, mener Kiwi-kjøpmann Arnt Rune Vole.

Publisert Sist oppdatert

Kiwi har prisene, Coop Mega har det ferske. Nabobygda Skjåk mangler lavpris. Siden Joker ble Kiwi i Lom i 2001 har kundetilsiget økt markert. Lom er blitt stedet der fjellfolket nord i Oppland får metta si, så det passer pungen og smaken.

BUTIKK MED HISTORIE

Nils Haugen har drevet butikk på samme sted siden like etter krigen. Huset som rommer handelen er fra 1870. Da Nils Haugen døde drev dansken Asger Hansen videre for enkefruen fram til 1998. - Det var han som la grunnlaget for det vi ser i dag, sier Arnt Rune Vole som overtok driften av det som var en Joker-butikk. Lom hadde dessuten en Coop Mega å by kommunens 2.400 innbyggere på. Arnt Vole driver selskapet Nils Haugen AS for Anne Trine Haugen og hennes mann. - Jeg har fått beskjed om å drive som om butikken skulle være min egen, og det gjør jeg, sier Vole.

Vole fikk nyss om at Asko Brumunddal vurderte å etablere en Kiwi i Lom. - Jeg følte at tre butikker ble for mye for det magre kundegrunnlaget, tok kontakt med Asko og foreslo en omprofilering fra Joker til Kiwi istedet for at to butikker i NorgesGruppen skulle konkurrere hverandre ihjel. I 2001 ble butikken omprofilert. I det første fulle Kiwi-året, 2002, økte omsetningen med 50 prosent. At det ble Post i Butikk det samme året hjalp også på trafikken. Tipping og Rikstoto gjør tilbudet komplett.

MER PLASS!

I 2005 vil omsetningen i Kiwi Lom passere 19 millioner. Men trange 480 kvadratmeter gjør driften tungvint og sliter på bruttofortjenesten. - Det er mulig vi kan klare 23 millioner, men aldri i verden 25, som det er i dag. Men vi ser et krysningspunkt hvor økte omsetning ikke lenger lønner seg, sier Arnt Vole. Midt i butikklokalet er det et kontorområdet bygget rundt bærebjelker. Å fjerne kontoret vil gi mer salgsplass, men innebære dyre nykonstruksjoner. Prosjektet er til vurdering.

Ellers er Kiwi-kjøpmannen i Lom godt fornøyd. Han har lett tilgang på dyktig, stabil arbeidskraft av begge kjønn og alle aldre. Turisttrafikken renner i strie strømmer langs butikkveggen og bidrar til 15-20 prosent av omsetningen i årssnitt. - Juli er dobbelt så stor som en snittmåned, sier Kiwi-kjøpmann Arnt Rune Vole.

Powered by Labrador CMS