Nyheter

Funksjonelt gir vekst

SOFIENBERG I OSLO: For første gang på mange år er smør- og margarinmarkedet i Norge på vei opp. Det kan handelen i stor grad takke Mills og Vita hjertego´ for. Den siste lanseringen, Vita Proaktiv, står for 78 prosent av veksten i kategorien, og har fått en markedsandel på to prosent.

Publisert Sist oppdatert

Smør- og margarinmarkedet i Norge ligger på hele 1,4 milliarder kroner, men har lenge gått sakte, men sikkert nedover. I 2006 øker salget for første gang på mange år. Og mye av økningen, nærmere bestemt 78 prosent av den, står nylanseringen Vita Proaktiv for.

Dette produktet er den første matvaren i Norge med dokumentert medisinsk effekt. - Vi er enormt stolte over den utviklingen vi har hatt til nå, sier marketingsjef Silje Ødegaard og prosjektleder Gunhild Enger.

TO PROSENT

Siden lanseringen har Vita Proaktiv oppnådd en markedsandel på hele 2 prosent, og har bidratt til at hjertego´-serien har økt sin markedsandel fra 8,3 til 12,1 prosent i verdi. - I et marked på denne størrelsen er dette svært gode tall. Det har vært litt av målet med denne lanseringen, at den skulle bidra til å styrke hele Hjertego´-serien, sier Ødegaard.

Proaktiv-lanseringen har i tillegg ført til at Vita hjertego´ har gått fra å være nummer seks til å bli nummer fem i markedet. Fortsatt er Melange og Soft de største merkene.

Responsen på produktet begynte til og med før selve lanseringen. To uker før presenterte nemlig NRK Puls produktet i beste sendetid. Det førte til telefonstorm til Mills. - Folk var veldig ivrige etter å prøve det, sier Enger.

- Vi får veldig mange telefoner nå i etterkant også, fra forbrukere som har målt kolesterolet før og etter de begynte å bruke Proaktiv, og som er kjempefornøyde. Det synes vi er kjempegøy, for det er sjelden folk tar seg bryet med å ringe, sier Enger.

- Responsen både fra våre selgere og fra kjøpmenn har også vært utelukkende positiv, legger hun til.

Proaktiv koster omtrent fire ganger mer enn snittet i kategorien, noe som også burde bidra til bedre lønnsomhet i butikk, mener Gunhild Enger.

TO ÅR

Vita Proaktiv er en av de tyngste og mest ressurskrevende lanseringene Mills noensinne har hatt. Og prosessen fra idé til ferdig produkt har ikke vært helt enkel. Behandlingen i Mattilsynet tok for eksempel mye lengre tid enn planlagt. Hele to år brukte det på å godkjenne produktet.

- Det var veldig lenge, men samtidig er det betryggende både overfor forbrukeren og oss som produsent at man vurderer slike ting nøye, sier Ødegaard.

Vita Proaktiv er for øvrig også den første norske matvaren som har en medisinsk påstand. «Reduserer kolesterolet med ti prosent på 3-4 uker» er påskriften på produktet. Det er tilsetningen av plantesteroler i produktet som gir denne effekten. - Dette produktet er dermed ikke for alle. Det er kun for dem som trenger å redusere kolesterolet, forklarer Ødegaard.

Men omtrent halvparten av Norges befolkning har for høyt kolesterolnivå, så markedet er relativt stort for Mills.

- Vi tror dette blir starten på en bølge av funksjonell mat i Norge, sier Ødegaard. Mills har i etterkant også lansert blant annet funksjonell yoghurt.

Powered by Labrador CMS