Nyheter

Fusjon kostet dyrt

Fusjonen med konkurrenten Helios Engros kostet Alternativ Mat dyrt. Fire millioner i overskudd i 2008 ble til et knepent underskudd i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Daglig leder Heidi Bruun Woldsnes i Alternativ mat mener likevel at fusjonen var fornuftig. – Vi fikk med oss merkevaren Helios og har fått en styrket posisjon i helsekostmarkedet, sir hun til Romerikes Blad.

At 2009 ble et dårlig år økonomisk forklarer hun slik:

– Vi tok alle kostnadene forbundet med fusjonen i regnskapsåret 2009. Det ble blant annet store kostnader i forbindelse med de ansatte i Helios. Bare seks av de 37 ansatte valgte å ta jobb i Alternativ mat, fire på Årnes og to i produksjonsavdelingen i Røyken. De resterende ble satt inn i et omstillingsprosjekt, sier Heidi Bruun Woldsnes.

Woldsnes forsikrer at det står bra til med Alternativ mat, og det er budsjettert med rundt 11 millioner kroner i driftsresultat i år. I fjor endte det på én million og et underskudd på 150 000 kroner etter finanskostnader. Omsetningen i 2009 endte på 188,8 millioner, mot 135 i 2008.

Powered by Labrador CMS