Nyheter

Fyller flere kopper

TRONDHEIM: Rema 1000 og Bunnpris har gjort Kjeldsberg Kaffebrenneri til en landsdekkende leverandør. Meldingen om at de to storkundene kommer med flere butikker, betyr mer kaffe for utfordreren i kaffebransjen.

Publisert Sist oppdatert

Marius Maske leder Kjeldsberg Kaffebrenneri, det minste kaffebrenneriet i den norske kaffeindustrien som ellers domineres av Joh. Johannson, Friele og Coop. Men det er ikke alltid at det er størrelsen som teller.

- Vi er den kaffeleverandøren som har økt mest i prosent de siste årene. Vi har to kunder i dagligvarebransjen, og begge har vokst med nye butikker, sier Marius Maske til Handelsbladet FK.

I fjor solgte Kjeldsberg Kaffebrenneri 2 790 tonn med kaffe fordelt på merkene Kjeldsberg, Mills og Ambro, det siste et privat merke for Rema 1000. Salget til Bunnpris økte med ni prosent mens salget til Rema var stabilt.

INNOVASJON

Selv om salget har økt i volum har prisnedgang gjort at omsetningen ikke har økt tilsvarende. I fjor var omsetningen på om lag 96 millioner kroner, og målet er å vippe over 100-tallet. Slik kaffemarkedet er blitt, er det mer et prisspørsmål.

- Argumentet for å få hylleplass?

- Vi skal skaffe økt trafikk av kunder, og vår kaffe er et lønnsomt produkt å selge. Det er vel det eneste argumentet som til syvende og sist teller. Vi selger i nye butikker på steder der vi ikke har vært før. Det må jo bety at vi tar markedsandeler, sier Maske.

- Tradisjonell kaffe blir utfordret av nye forbrukervaner, hvordan beholde posisjonen?

- Innovasjon er et stikkord, samtidig som vi skal passe på det vi har. Uten at jeg vil si hva det er, så arbeider vi med flere nye produkter innen kaffe, så blir utfordringen å få plass i butikkene, sier Maske.

FAMILIEDYNASTI

Kjeldsberg-familien i Trondheim eier 60 prosent av kaffebrenneriet. Finske Gustav Paulig oy eier 30 prosent mens I. K. Lykke har de siste 10 prosentene.

Kaffe er det siste som er igjen av dagligvarer for det 151 år gamle familiedynastiet Kjeldsberg. Selskapet hadde en sentral rolle i Rema-veksten som grossist i mange år, men så overtok kjeden selv kundeforholdet. For et par år siden solgte Kjeldsberg ut resten av sine grossistaksjer i Asko Kjeldsberg i Trondheim, og nå er det altså bare kaffe igjen. Den gamle kremmerfamilien har de siste årene i stedet satset på eiendom og investeringer med Berit Kjeldsberg i lederstolen.

Powered by Labrador CMS